Publicerad: 2023-05-23

Kom och fira med oss – 30 år av teknikutbildning och forskning

NYHET Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, TFE, firar 30 år. Firandet sker fredagen den 9 juni med utställningar, fika, mingel och föredrag. Särskilt inbjuden talare är världsmästaren på skridsko, Nils van der Poel, nyligen vinnare av SVT:s Mästarnas mästare.

Text: Anna-Lena Lindskog

För 30 år sedan var institutionen bara en idé, en vision om att skapa en plats där teknik, innovation och tillämpad kunskap skulle blomstra. Nu, tre decennier senare, kan det med stolthet konstateras att TFE har uppnått detta och mycket mer.

Efterfrågan på ingenjörer är i dag hög, inte minst med tanke på den gröna industriomvandling som pågår i norra Sverige. Ingenjörsutbildningarna vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik arbetar hårt för att utbilda ingenjörer som arbetsmarknaden efterfrågar.

Förutom utbildning har institutionen utvecklat sin forskning inom de tre områdena energiteknik, tillämpad fysik och tillämpad elektronik om allt från energiomvandling, energieffektiva byggnader till materialteknik, medicinsk teknik och tillämpad optik. I dag är över 100 medarbetare involverade i forskning och utbildning. Många av dessa finns på plats den 9 juni för att visa upp sin verksamhet och svara på frågor.

Alla som är intresserade är välkomna till firandet den 9 juni i ljusgården i Teknikhuset, Umeå universitet.
Ingen anmälan behövs!

9.00    Jubileet öppnar, mingel med kaffe

9.30    Prefekt Thomas Olofsson hälsar välkommen

9.35    Rektor Hans Adolfsson