Publicerad: 2023-11-30 Uppdaterad: 2023-12-04, 08:57

Konferens i Indien om ergonomi i arbetslivet

NYHET Viktoria Wahlström, forskare vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, deltog i september på en konferens om ergonomi i arbetslivet (PREMUS), som i år genomfördes i Bangalore i södra Indien.

2023_premus_indien.jpg

Viktorias bilder från konferensen i Bangalore, Indien.

Tekniska mätningar av fysisk belastning i arbete

Viktorias forskning har fokus på ergonomi och fysisk belastning i arbete, arbete i hög ålder, samt arbetsmiljö och hälsa i kontorsmiljöer. Hon är verksam i delprojekt 3 i det FORTE-finansierade forskningsprogrammet "Strategier för ett hållbart arbetsliv ur ett arbetsgivar- och medarbetarperspektiv" som leds av Mikael Stattin, professor vid Sociologiska institutionen.

I samband med en konferens i Bangalore i södra Indien, i september, presenterade Viktoria preliminära resultat från ett projekt där man har genomfört tekniska mätningar av fysisk belastning i arbete. Mätningarna är genomförda på 120 personer som är 50 år eller äldre och som arbetar i storkök, lokalvård, som undersköterskor i vården eller i byggindustrin. Resultaten, som fokuserade på relativ pulsbelastning under arbete, visar att 17% av de uppmätta dagarna, fördelat på nästan en tredjedel av deltagarna i studien, låg över de belastningsnivåer som International Labor Organisation rekommenderar.

För mer information