Publicerad: 2021-04-22

Lärarhögskolans internationella tidskrift har fyllt tio år

NYHET Tidskriften Education Inquiry är tidskriften för dig som är vill fördjupa dig i utbildningsvetenskaplig forskning. Nu firar tidskriften de första tio framgångsrika åren och har i samband med detta samlat ett urval av tidigare utgivna artiklar.

Text: Marie Oskarson

Tidskriften Education Inquiry gavs ut för första gången 2010. I slutet av förra året hade tidskriften publicerat tio årsvolymer med fyra nummer i varje.  Tidskriften har redan från starten varit öppet tillgänglig, så kallad open access:

– Vi var ganska tidigt ute med detta. Tidskriften var en av de första högkvalitativa internationella publikationerna med öppen tillgång inom detta forskningsområde. Eftersom tidskriften är på engelska når vi en stor och växande internationell publik, säger Nafsika Alexiadou. Nafsika är redaktör för tidskriften tillsammans med Linda Rönnberg.

Med tioårsfirandet hoppas redaktionen presentera Education Inquiry för gamla och nya läsare och har valt ut en artikel från varje publiceringsår.

– Det var svårt att välja ur 40 nummer med mer än trehundra artiklar! Vi har valt en artikel från varje år som vi menar sammantaget visar på den bredd som tidskriften erbjuder, säger Linda Rönnberg.

Tidskriften finansieras av Lärarhögskolan.

Läs artiklarna på tidskriftens hemsida

Här hittar du de artiklar som valts av redaktörerna till tioårsjubileet samt två ytterligare texter från nuvarande och tidigare redaktörer som berättar om tidskriftens första decennium

På tidskriftens hemsida hittar du alla publicerade artiklar från tidskriften sedan originalvolymen från 2010.

Mycket läsnöje hälsar redaktörerna!

För mer information kontakta