Publicerad: 2023-11-16 Uppdaterad: 2023-11-20, 08:11

LKC studenter redo för ny tävlingssäsong

NYHET 17–19 november inleds den svenska tävlingssäsongen i längdskidor. På startlinjen står bland annat elitidrottsstudent Magdalena Nilsson och Joel Ernstsson vid Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC).

Längdskidtävlingarna i Gällivare är startskottet för tävlingssäsongen 2023–2024 och samlar den svenska eliten. Bland de startande finns bland annat Magdalena Nilsson och Joel Ernstsson, de båda satsar på dubbla karriärer vid Umeå universitet genom att kombinera en elitidrottssatsning med studier på sjuksköterskeprogrammet respektive Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap. De har haft bra kontinuitet i träningen och känner sig förväntansfulla inför en ny säsong.

–För två år sedan hade jag en liten övertäring och problem med ryggen. Inför denna säsong har jag testat att planera om min träning lite. Målet har varit att rätta till det jag då gjorde fel, komma tillbaka på den nivå jag var innan för att sedan utvecklas mer. Jag har haft väldigt bra flyt i träningen det senaste året, det ska bli kul att se hur fort det går att åka på tävling, berättar Joel Ernstsson.

Magdalena berättar att hon hållit sig frisk hela sommaren och hösten och har en tydlig målbild för säsongen.

–Mitt mål är att bli uttagen till U23 VM. Utöver det så vill jag vara med och kriga om placeringarna högt upp i resultatlistan på Sverige cup-tävlingarna och SM.

Många träningstimmar

Elbert Karlsson är verksamhetsledare för Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC). Han förklarar att de aktiva lägger ner mellan 24–36 timmar per vecka på sin idrott, varav cirka 12–18 timmar effektiv träningsid. Utöver detta studerar de som minst 50% på helår, vilket är uppskattningsvis 20 timmar per vecka.

– Vi såg, särskilt under förra säsongen, att de aktiva ofta var slitna och trötta. De som är antagna till LKC är inte idrottare på heltid, så de har en stor utmaning i att få ihop hela sin tillvaro utan att det blir för stor totalbelastning. Vi har därför jobbat extra i år med att planera träningen så att återhämtningen, både mellan olika träningsformer och intensiteter, blir balanserad på ett annat sätt än det varit tidigare. Vi upplever hittills att de aktiva varit piggare och faktiskt kunnat träna lite mer än förut, kanske tack vare detta. Förhoppningsvis kommer det också att märkas nu när tävlingssäsongen drar igång, säger Elbert Karlsson.

Elbert berättar att LKC truppen kommer först och främst att delta i Smart Energy cup, som är de största tävlingarna på nationell nivå. Några av åkarna kommer också att åka Skandinaviska cupen, tävlingar med oerhört hård konkurrens som hålls i Norge, Finland och Baltikum. I slutet av mars arrangeras SM-veckan, en av säsongens höjdpunkter.

–Naturligtvis så skulle det vara väldigt roligt om någon aktiv i gruppen skulle kunna kvalificera sig till att få åka världscup, säger Elbert Karlsson.

Motivation en viktig ingrediens

En oerhört viktig ingrediens i en elitidrottssatsning är motivation. För att orka med den stora mängd träning som krävs samt orka genomföra träningspassen på det sätt som krävs, behövs dessutom disciplin.

– Man får försöka tänka att all hård träning lönar sig i slutändan, det jag gör nu kommer leda till att jag blir bättre sen. Sen är det ibland ganska svårt att motivera sig om man känner att det går lite tyngre en period, men man får hålla ut och inte ge upp så kommer det löna sig tillslut, säger Magdalena Nilsson och fortsätter:

–När man ser själv att man gör framsteg i idrotten så blir jag inspirerad. Det kan antingen vara att man åker bättre på tävlingar eller att man slår sitt PB på något test eller på gymmet. Då vet man också att man inte lagt ner alla dessa träningstimmar för gäves.

Lite press är alltid bra

Det är svårt att undvika press om man vill prestera bra i tävlingsidrott, att vara väl förberedd inför en tävling ökar chanserna att prestera sitt allra bästa.

– Lite press är alltid bra, det får mig att tagga till och vilja prestera bra. Om jag däremot sätter för stor press på mig själv tippar det lätt över och blir dåligt, och det är en ganska fin balansgång det där, säger Joel Ernstsson.

–Förut har jag alltid presterat sämre om jag känt att jag har press på mig, men nu på senaste tycker jag ändå att jag kan koppla bort den pressen hyfsat bra och bara fokusera på mitt. Jag brukar försöka tänka att jag inte kan styra över hur någon annan åker, utan bara över mig själv, förklarar Magdalena Nilsson.

Helgens Gällivarepremiär fungerar som uttagning till det svenska världscuplaget och direkt sänds i SVT under fredag (klassisk sprint), lördag (10 km klassiskt) samt söndag (10 km fristil).

Idrottshögskolan önskar samtliga elitidrottsstudenter på startlinjen i Gällivarepremiären lycka till!