Publicerad: 2022-11-25 Uppdaterad: 2022-11-28, 10:51

Månadens humanist: Elin Leyonberg

NYHET Hon driver sedan 2019 medieproduktionsbolaget Copynor som jobbar med video- och studioproduktion, podcast- och textproduktion och är alumn vid Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Den började som 20-åring och filosofistudier. Redan då visste jag att jag ville bli journalist, men planen var att skaffa mig både livserfarenhet och andra kompetenser först.

– Så efter några års jobb, följt av studier i statsvetenskap började jag plugga vetenskapsjournalistik på Umeå universitet 2005.

– Efter många år som TV-journalist fann jag mig själv, lite otippat, som lärare och programansvarig för journalistprogrammet tio år senare.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora är väl grunden för det mänskliga skulle jag säga och därmed något som ständigt finns med i allt vi gör, vilka vi är och hur vi utvecklas.

Vad jobbar du med?

– Sedan 2019 driver medieproduktionsbolaget Copynor. Vi jobbar med video- och studioproduktion, podcastproduktion och en del text.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Det är att jobba för en bättre och mer hållbar värld. Det låter klyschigt, men det var hela vitsen med att starta eget. Att jag vill göra skillnad.

– Istället för att skola om mig till klimatexpert eller något liknande, så funderade jag på var mina kompetenser ligger, på vilket sätt jag kan bidra för en grön och hållbar omställning.

– Svaret blev genom kommunikation, att få andra som jobbar med frågan att få sina röster hörda och att synas. Jag började företagsresan med att starta podden Klimatekot, en podd om att leva hållbart.

– Sedan ett par år gör jag den tillsammans med Energi- och klimatrådgivningen på Umeå kommun. Jag jobbar även med att bidra till ett mer hållbart företagande genom Företagarna Umeå.

– Jag producerar även Region Västerbottens podd om hållbar regional samhällsutveckling och är del av en rad andra spännande projekt inom hållbarhet.

– Det är drivkraften – att få vara med och göra skillnad utifrån den kompetens jag har.

Vad är roligast i jobbet?

– Att sätta sig in i nya ämnen, allt jag får lära mig och alla människor jag får träffa. Det är verkligen ett kreativt jobb och jag känner att jag oftast jobbar med viktiga ämnen.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Sök! Det finns så många olika ämnen inom humaniora som är viktiga att ha med sig i bagaget.

– Även om du jobbar som ekonomi, naturvetare, stadsplanerare eller läkare, så kommer du att ha nytta av att förstå hur människor tänker, känner, beter sig.

– Du får en bredare förståelse för de normer som styr våra beteenden och beslut. Det är viktigt inom alla yrken. Dessutom utvecklas du som individ genom att få en djupare inblick i hur vi är som människor och varför vi gör som vi gör.