Publicerad: 2019-12-10

Mottagare av Arcums strategiska medel HT2019

NYHET Vid Arcums styrelsemöte den 9 december togs beslut om vilka som beviljas Arcums strategiska medel höstterminen 2019.

Text: Oscar Sedholm

Varje termin delar Arcum ut strategiska medel för att stötta arktiska forskning vid Umeå. Nedan följer en fullständig lista på mottagare, summa och en summering av deras aktivitet. Vid frågor, kontakta Oscar Sedholm eller Anngelica Kristoferqvist.

Krister Stoor, Vaartoe

10 000 SEK för att deltagande vid konferensen ICASS X 15-20/6-2020 som en sessionsledare och presentera ett paper.

Gerd Pettersson, Pedagogiska institutionen

20 000 SEK för arrangemang. Forsknings- och utbildningsvetenskaplig konferens mellan Åbo Akademi i Vasa, Nord universitet i Norge och Umeå universitet, Särskolenätverket Norr samt skolaktörer och myndighetsrepresentanter inom skolområdet från de tre nordiska länderna.

Kristina Sehlin-MacNeil, Vaartoe

10 000 SEK för resa och deltagande vid ISSRM-konferensen i Cairns 2020.

Erling Lundevaller, CEDAR

10 000 SEK för resa och samarbetsprojekt med Tromsö Universitet.

Cenk Demiroglu, Institutionen för Geografi

5 000 SEK för publicering av artikeln "Polar Tourism and Climate Change: A Comprehensive Review and Research Agenda" (with C. Michae Hall, h-index: 118) i SCI-E journal Atmosphere.

Ekaterina Zmyvalova, Institutionen för Språkstudier

5 000 SEK för resa till 10th International Congress of Arctic Social Sciences (ICASS X).

Hampus Persson, Institutionen för Folkhälsa och Klinisk medicin

10 000 SEK för deltagande i Svenska lungkongressen 2020 och publiceringkostnader i anslutning till detta.

Jing Helmersson

10 000 SEK för resa och deltagande i 10th International Congress of Arctic Social Sciences (ICASS X).

Marco Eimermann, Institutionen för Geografi

10 000 SEK för inbjudan av gästforskare Ricard Morén Alegret
(Autonomous Univ. of Barcelona).

Miguel San Sebastian, Vaartoe

10 000 SEK för resa och uppehälle i Jokkmokk för två personer, för genomförande av intervjuer.

Kajsa Kuoljok, Vaartoe

10 000 SEK i resebidrag för deltagande i konferensen "Raising Indigenous voices in Academia" i New York.

Dalia Abdelfattah & Venkata Krishna Kumar Upadhyayula, Institutionen för Kemi

20 000 SEK för en workshop om hur man kan applicera systemtänkande för Arktiskt hållbarhet.

Michael Lindblad, Institutionen för Tillämpad Utbildningsvetenskap

10 000 SEK för att delta vid och presentera ett paper vid the Native American and Indigenous Studies (NAISA) conference in Toronto, May 7-9 2020.

Moa Sandström, Vaartoe

5 000 SEK för publiceringstöd för artikeln "Dekoloniseringsartivism i
2010-talets Sápmi/Decolonising Artivism in Contemporary Sápmi".

Anngelica Kristoferqvist
Övrig/annan befattning, utbildningssamordnare