Publicerad: 2023-10-13

Norrlandsfriidrotten samlas i Umeå

NYHET Under dagarna 13–15 oktober arrangeras ”Utvecklingsträff Norrland” i friidrott. Totalt är det drygt 190 friidrottare, ledare och tränare som samlas i Umeå för att träna, konferera och utbilda sig.

Utvecklingsträff Norrland riktar sig till friidrottare i åldern 14 år och äldre i regionerna Medelpad, Jämtland/Härjedalen och Ångermanland i söder till Västerbotten och Norrbotten i norr. Syftet med träffen är att utveckla och inspirera norrländska friidrottare och ledare genom att årligen samlas för att tillsammans utvecklas under en gemensam lägerhelg som riktar sig till två olika åldersgrupper.

Utveckla och inspirera norrländska friidrottare

Landshövding Helene Hellmark Knutsson, tillika styrelseledamot av Svenska Friidrottsförbundets styrelse, inleder utbildningshelgen. Därefter fortsätter Utvecklingsträff Norrland i fyra olika spår; två träningslägergrupperingar, ett fortbildningsspår för tränare samt ett ”Norrlandsforum” för ledare och styrelseledamöter.

Träningslägret som riktar sig mot den yngre gruppen, 14–17 år, kommer att träna ett antal pass med Riksfriidrottsgymnasiets tränare. På programmet finns också pass av mera social karaktär för att umgås och lära känna varandra över klubb, distrikt och grengruppsgränser. Som en del i deras program ingår en föreläsning med diskuskastaren och OS medaljören Simon Petterson där han berättar om sin resa från Riksidrottsgymnasium till OS silver. Denna föreläsning ingår i programmet för alla deltagare i utvecklingsträff Norrland.

Träningslägret som vänder sig till de äldre friidrottarna, 18 år och äldre, hålls delvis av personal från Idrottshögskolan och delvis av tränarna på Riksfriidrottsgymnasiet och Friidrottens Kompetenscentrum (FKC). Innehållet kommer vara inriktat på grenspecifika tester och tolkningen av dessa för att varje individ ska kunna styra och utveckla sin träning på ett mer noggrant och målinriktat sätt.

Utvecklingshelgens tredje spår riktar sig mot hemmatränarna till de friidrottare som deltar i helgens två träningsläger. Förutom ett varierat program med föreläsningar har de möjlighet att välja olika spår, beroende på egen kunskapsnivå och specialintressen, genom att delta i de olika träningspass som de två träningslägren erbjuder.

Norrlandsforumet, det fjärde spåret, vänder sig till föreningsledare, kommitté- och styrelseledamöter och hålls av konsulenter från Södra och Norra Norrlands friidrottsförbund. Denna del av utvecklingshelgen fokuserar på övergripande strategier, samarbeten och utvecklingsarbete för friidrotten i Norrland.

Representanter från Svenska friidrottsförbundets styrelse närvarar i delen Norrlandsforumet. Forumet gästas också av Marius Sommer, lektor vid Institutionen för psykologi, som föreläser om mental hälsa och ohälsa. Föreläsningen vänder sig även till tränarfortutbildningens deltagare. Marius håller även en föreläsning för de aktiva med temat prestationsutveckling.

Ett återkommande samarbetsarrangemang

Genom att samla all norrländsk friidrott under en helg tas gemensamma steg för att bredda, inspirera och utveckla våra friidrottare och ledare på alla nivåer. Utvecklingsträff Norrland är tänkt som ett årligt återkommande samarbetsarrangemang mellan Riksfriidrottsgymnasiet vid Maja Beskowgymnasiet, Idrottshögskolan och Friidrottens Kompetenscentrum vid Umeå Universitet samt Norra och Södra Norrlands friidrottsförbund med bas i Umeå framöver.

Södra och Norra Norrlands friidrottsförbund kommer utöver dessa helger att arrangera ytterligare läger och sammankomster för bland annat yngre friidrottare i sina respektive distrikt. Även ett antal friidrottsgrenspecifika träffar är planerade i några av friidrottens alla 19 friidrottsgrenar.

Programblad Utvecklingsträff Norrland, 13-15 oktober 2023

Kontakt:

Anneli Johansson
Verksamhetsledare Riksfriidrottsgymnasiet Maja Beskowgymnasiet samt tränare vid Friidrottens kompetenscentrum
s.anneli.johansson@umea.se

Jan Bäck
Verksamhetsledare Friidrottens Kompetenscentrum samt tränare Riksfriidrottsgymnasiet vid Maja Beskowgymnasiet
jan.back@umea.se