Publicerad: 2020-02-20

Ny föreståndare vill vidga nätverk mellan näringsliv och akademi

NYHET Universitetslektor Patrik Rydén är matematisk statistiker och brinner för samverkansfrågor. Från den 1 januari 2020 är han ny föreståndare för Umeå universitets Företagsforskarskola. Han efterträder professor Anna Linusson.

Text: Ingrid Söderbergh

Vad i uppdraget som föreståndare för Företagsforskarskolan tilltalar dig?

– Jag brinner för samverkan och är övertygad om att Företagsforskarskolan kan fungera som en katalysator för samverkansprojekt. Målet med Företagsforskarskolan är inte bara att utbilda anställningsbara doktorander och producera bra forskning utan också att bygga upp långsiktiga samarbeten mellan akademin och företag/offentlig förvaltning, säger Patrik Rydén.

Vad är högst prioriterat för dig att börja arbeta med som föreståndare?

– Att få våra egna forskare och externa aktörer att se potentialen i vad Företagsforskarskolan har att erbjuda. Här vill jag dra nytta av den kompetens och de kontakter vi har inom Umeå universitet, inte minst vid Enheten för forskningsstöd och samverkan.

Vilka är Företagsforskarskolans största utmaningar de kommande åren?

– Det som avgör om ett projekt blir lyckat är engagemanget hos våra forskare och våra externa partners. En utmaning är att många företag efterfrågar snabba resultat även i långsiktiga projekt. Företagsforskarskolan ska skapa förutsättningar för en lyckad samverkan genom att ge doktoranderna en relevant utbildning, stötta parterna och proaktivt arbeta med att ta fram avtalsförslag som reglerar samverkan.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag är forskare i matematisk statistik och min forskargrupp arbetar med att ta fram metoder för att analysera stora och komplexa data, med tillämpningar inom främst industriella och medicinska områden. Det roligaste med att forska inom statistik är att det ger en möjligheten jobba med vitt skilda problem, allt från att optimera ambulanssjukvården till att ta fram ett nytt vaccin för harpest.

Att arbeta tvärvetenskaplig och i samverkan med företag är utmanande, men framförallt både spännande och givande. Inte minst är det en ynnest att få arbeta med några av samhällets mest utmanande problem. För mig handlar samverkan och tvärvetenskapligt samarbete väldigt mycket om nyfikenhet och att dra nytta av varandras kompetenser.

Under min tid som föreståndare kommer jag att fortsätta leda min forskargrupp på Institutionen för matematik och matematisk statistik.

Snabba fakta om Patrik

Namn:  Patrik Rydén
Familj:  Fru, två snart vuxna barn och en egensinnig katt
Mig själv med tre ord: Intresserad, nyfiken och arbetsam