Publicerad: 2024-02-16

Ny publikation om digital 3D modellering i bildämnet

NYHET Tilde, som är en skrift- och rapportserie utgiven av Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, har precis publicerat ett nytt nummer som handlar om digitalt 3D bildarbete ur olika perspektiv inom bildlärarutbildning i Sverige och Danmark.

Gästredaktörer är professor Mie Buhl (Aalborgs universitet) och professor Tarja Karlsson Häikiö (HDK Valand, Göteborgs universitet) och publikationen, ”3D Digital Modelling in Visual Arts Education”, presenterar resultatet av ett utvecklingsprojekt finansierat genom nätverket EDDA Norden, som involverade forskare och lärarutbildare från Aalborgs universitet, Köpenhamns Professionshögskola, Göteborgs universitet och Umeå universitet.

Projektets syfte var att utforska lärandepotentialen i digital 3D modellering genom att identifiera nya metoder för bildframställning i modellering och skulptur. Ytterligare ett syfte var att integrera projektets resultat i lärandeaktiviteter och didaktiska reflektioner för bildlärarutbildare. Publikationen riktar sig särskilt till läsare intresserade av bildundervisning, design för multimodalt lärande och lärarutbildning, men även de som vill veta mer om digitala verktyg för att visualisera och formge artefakter tredimensionellt.

Läs numret här: 3D Digital Modelling in Visual Arts Education