Publicerad: 2023-06-01

Nyutexaminerade tränarstudenter stärker svensk idrott

NYHET Hösten 2020 startade det nya Tränarprogrammet vid Umeå universitet. Under onsdagseftermiddagen hölls en examensceremoni för de första avgångsstudenterna.

Text: Anna-Karin Eriksson

Umeå universitet är sedan år 2015 ett Riksidrottsuniversitet. I sitt uppdrag som Riksidrottsuniversitet ska universitetet bland annat kunna ge en akademisk tränarexamen. Tränarprogrammet är utvecklat i samarbete med Riksidrottsförbundet och bygger på internationella riktlinjer för tränarutbildning enligt International Council for Coaching Excellence (ICCE). Det är en kompetensbaserad och vetenskapligt förankrad utbildning som ger kunskaper och färdigheter och vänder sig till dem som vill arbeta som tränare på elitnivå.

Värdefullt erfarenhetsutbyte

Studierektor Mattias Lundberg inledde examensceremonin önskade studenterna lycka till.

Två av avgångsstudenterna är Gustav Brodhall samt Cornelia Nyberg. Båda är mycket positiva och nöjda över sitt studieval.

–Jag tycker mina år vid Tränarprogrammet har varit jättebra och positiva. Vi har läst intressanta ämnen, jag har haft bra lärare och klasskamrater. En styrka i vår klass är att vi representerat en blandning av Sveriges alla olika idrottsområden, vi har kunnat berika varandra med våra erfarenheter från de olika idrotterna. Framförallt tar jag med mig de psykologiska bitarna och hur programmet har utvecklat min tränarfilosofi, berättar Gustav.

Cornelia Nyberg flyttade direkt från gymnasiet upp till Umeå.

–Mina år som student vid Tränarprogrammet har varit fantastiska, en underbar upplevelse. Jag kom direkt från gymnasiet, att börja plugga vid ett universitet innebar en ny skolmiljö - roligt men samtidigt en utmaning. Genom utbildningen har jag fått många praktiska kunskaper att ta med mig till arbetslivet, säger Cornelia.

De båda rekommenderar andra att ansöka till Tränarprogrammet.

–Våga hoppa på saker, mitt tips är att ta tag i en tränarroll direkt. Det ger dig fantastiska erfarenheter, du får direkt möjlighet att omvandla det du lär dig på utbildningen i praktiken. Samtidigt får du möjlighet att reflektera om detta är något du vill, möjlighet att utveckla din tränarfilosofi samt vilken inriktning (idrottspsykologi, idrottspedagogik eller idrottsmedicin) som du vill satsa mer på. Våga ifrågasätta och framför allt, ha kul och njut av dina år som student, säger Cornelia.

–Se till att ha en bra struktur i dina studier och tränaruppdrag, det underlättar mycket för att hinna med, säger Gustav.

Olika karriärvägar

För avgångsstudenterna väntar många olika äventyr. De flesta kommer att fortsätta med sina tränaruppdrag i föreningsverksamheter, vissa av studenterna har redan fått jobb och andra har ansökt utbildningen KPU specialidrott. Det är en kortare utbildning som kompletterar studenternas tidigare studier med en pedagogisk utbildning och ger ämneslärarexamen i ämnet specialidrott.

–Jag har ansökt till KPU för att vidareutbilda mig till specialidrottslärare. Parallellt med det kommer jag att fortsätta mitt tränaruppdrag med IBF Dalen i division ett, säger Gustav Brodhall.

För Cornelia Nyberg går flyttlasset söderut.

–Jag har från och med i dag en fast tjänst som platschef på ett EMS-gym i Stockholm. Jag har haft tur och går direkt vidare in i arbetslivet, säger Cornelia.

Marius Sommer är programsamordnare och en av lärarna som utvecklat och undervisat kurser för Tränarprogrammet. Han delade ut diplom till varje student och tillägnade varje student några fina ord.

–Jag är imponerad och stolt över er. Ni har alla genomfört fina examensarbeten och fått fina omdömen från era VFU platser. En sak som slår igenom är att ni alla har en god förmåga att reflektera över ert tränarskap, träningen ni har bedrivit samt klimatet som ni skapar. Det ligger precis i linje med universitetets RIU uppdrag. Det har varit en ynnest att ha haft er som studenter, tusen tack, avslutar Marius Sommer.