Publicerad: 2021-11-01

Rekordstort intresse för årets Kunskapsvecka

NYHET Drygt 1500 personer har anmält att de ska delta på årets Kunskapsvecka för skolpersonal som går av stapeln tisdag och onsdag i höstlovsveckan, 2 – 3 november. Även i år sker Kunskapsveckan helt digitalt på nätet, och har lockat deltagare från hela landet – från Malmö till Kiruna.

Text: Ola Nilsson

Mer än 50 olika föreläsningar i fem parallella spår om allt från svampar till skärmtid är det smörgåsbord som deltagarna bjuds på. Inleder gör ingen mindre än FN:s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson.

Kunskapsveckan riktar sig främst till skolpersonal som får chansen att på detta sätt förkovra sig när eleverna har höstlov. I normala fall sker föreläsningarna på campus, men ifjol fick man för första gången hålla arrangemanget digitalt på grund av pandemin. Inför årets vecka var det högst oklart vilka restriktioner som skulle gälla, varför arrangörsgruppen valde att ta det säkra före det osäkra och även i år hålla allting digitalt.

Antalet anmälda är ungefär dubbelt så många som normalår när Kunskapsveckan hålls på campus. Den geografiska spridningen är också av naturliga skäl större. I vanliga fall är det vissa inlandskommuner som ordnar bussar för att personalen ska kunna åka, men när det sker digitalt är istället hela landet upptagningsområde.

Arrangemanget samordnas av grupp med kommunikatörer och administratörer från alla fakulteter under ledning av Marie Oskarsson, kommunikatör vid Lärarhögskolan.

Mer information om Kunskapsveckan

Marie Oskarsson