Publicerad: 2021-07-02

Rocklöv blir professor i Heidelberg

NYHET Joacim Rocklöv, professor i hållbar hälsa vid Umeå universitet, har blivit utvald till ett vetenskapligt pris i form av en professur med experimentell inriktning vid universitetet i Heidelberg, Tyskland.

Text: Ola Nilsson

– Det är stort att en forskare från Umeå rekryteras till ett av Tysklands högst rankade lärosäten. Vi gratulerar Joacim. Samtidigt beklagar vi att han lämnar Umeå, men vi hoppas kunna upprätthålla forskningssamarbetet med honom även framöver, säger Ulf Näslund, prefekt vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet.

Professuren som Rocklöv har valts ut till är en så kallad Humboldt-professur, efter den tyske vetenskapspionjären Alexander von Humboldt. Det är Alexander von Humboldts stiftelse som väljer ut en internationellt högt kvalificerad forskare till ett pris i form av en professur som finansieras av Tysklands federala departement för utbildning och forskning. Professuren är med experimentell inriktning kommer att bedrivas vid Heidelbergs institut för global hälsa och Centret för datavetenskaplig forskning. Heidelbergs universitet kommer även att inrätta ett AI-laboratorium om globala sjukdomar och klimatförändringar.

– Jag är överväldigad över utmärkelsen och denna chans till att utveckla min forskning i en ny miljö. Detta är något som bara inte går att tacka nej till. Jag kommer dock alltid att ha kvar en nära anknytning till Umeå universitet och ser fram emot att hitta nya former för samverkan, säger Joacim Rocklöv.

Joacim Rocklöv forskar om global hälsa, förändringar av miljö och klimat och infektionsepidemiologi. I Umeå har han lett en forskargrupp som fokuserar på modellering av sjukdomars spridning och på utveckling av prediktiva modeller för tidiga varningssystem, bland annat genom att använda artificiell intelligens, AI. Han är drivande i forskning som syftar till att förstå hur den framtida sjukdomsbördan påverkas av ett förändrat klimat. Joacim Rocklöv har bland annat bidragit till flera rapporter från FN:s klimatpanel och världshälsoorganisationen WHO.

Ulf Näslund
Joacim Rocklöv