Publicerad: 2024-03-05

Samverkan i centrum för samtalsserien Handelshögskolan tillsammans

NYHET För Handelshögskolan vid Umeå universitet spelar samverkan en nyckelroll. Ett aktuellt exempel är evenemangsserien Handelshögskolan tillsammans, där forskare, samhällsaktörer och publik möts kring aktuella ämnen i lunchrummet på Enheten för företagsekonomi. – Samverkan är en kärnuppgift, konstaterar Mats Bergman, rektor vid Handelshögskolan.

I samtalsserien Handelshögskolan tillsammans förs akademi och praktik samman, i värdeskapande dialog om aktuella samhällsfrågor och forskningsresultat. Vid en handfull tillfällen per termin möts forskare från Handelshögskolan och intressenter från det omgivande samhället, inför publik och med Annakarin Nyberg som moderator.

Ett mål med samtalen är att sänka tröskeln både in och ut från universitetet. Arrangemangen är öppna för alla nyfikna, och det blir ofta lapp på luckan i lunchrummet på Enheten för företagsekonomi.

– Samverkan är en kärnuppgift för Handelshögskolan och Umeå universitet. Vi forskar och undervisar på uppdrag av hela samhället, och då är det viktigt att hitta former som knyter ihop forskare med beslutsfattare och andra representanter för näringsliv, offentlig sektor och andra samhällsaktörer. Här tycker jag att Handelshögskolan tillsammans har hittat en bra form för dialog som bidrar både till mer relevant forskning och till att forskningsrön blir mer tillgängliga för det omgivande samhället, säger Mats Bergman, nytillträdd rektor för Handelshögskolan.

Mars månads träff, den 7 mars närmare bestämt, zoomar in på företagande för den attraktiva staden – som en upptakt inför näringslivsgalan Umeågalan.

Samarbetar med många aktörer

Samverkan spelar en viktig roll för alla tre enheter vid Handelshögskolan: företagsekonomi, nationalekonomi och statistik. Enheten för statistik har till exempel ett långtgående samarbete med Region Västerbotten, och företags- och nationalekonomi arbetar i sin tur bland annat nära Företagsforskarskolan.

Inom både forskning och undervisning sker omfattande samarbeten med aktörer inom privat, offentlig och ideell sektor.

– Efter mina år i styrelsen för Handelshögskolan kan jag konstatera att samverkan inte enbart är någonting vi pratar om – det är en del av vår identitet, säger Louise Ring, ordförande för Handelshögskolans styrelse, och fortsätter:
– Samverkan är i dag avgörande för att kunna hantera stora samhällsutmaningar och det handlar inte bara om att dela erfarenheter – vi behöver få olika intressenters perspektiv för att kunna utveckla kunskaper. Jag är stolt över att vi kan vi kan åstadkomma detta tillsammans – både inom och utanför Handelshögskolan.

Alla Handelshögskolan tillsammans filmas och finns tillgängliga på umu.se i efterhand, samt används i undervisning som underlag för diskussioner.