Publicerad: 2021-10-04

Digital version av antologin Skogssamisk vilja

NYHET Jubileumsantologin Skogssamisk vilja om Karin Stenberg och skriften ”Dat läh mijen situd” tillgängliggörs nu digitalt.

Skogssamisk vilja är en jubileumsantologin om skriften ”Dat läh mijen situd”, Karin Stenberg och skogsamisk historia och nutid. Antologin gavs ut förra året och nu släpps den även digitalt. Antologin inleds med ursprungstexten som sedan följs av tolv nyskrivna texter. Som helhet och var för sig utgör texterna en fortsättning på Stenberg pionjärinsats för det skogssamiska folket.

I antologin medverkar åtta forskare, en konstnär samt fyra äldre skogssamer. De äldre har alla ett levande minne av möten med Karin Stenberg. Det är Aina Nilsson, som hade Karin Stenberg som lärarinna när hon gick i skolan inackorderad hos en svensk jordbrukarfamilj, Lars Stenberg som fick möta fördomar mot skogssamer både från lärare och skolkamrater under sin skolgång i nomadskolan, Lars-Göran Lundmark och framlidne Ingvar Larsson som bland annat beskriver hur det moderna skogsbruket lägger hinder i vägen för traditionell skogssamisk renskötsel.

Här finner du den digitala versionen av Skogssamisk vilja.

Boken på nätet är samma utgåva textmässigt som den fysiska boken med skillnaden att vissa bilder och fotografier nu återges i färg.

Skogssamisk vilja ges ut inom skriftserien Skrifter från Várdduo – centrum för samisk forskning.