Publicerad: 2022-07-31

Sommar i P1 med Susanne Dahl ”Det är en stor ära att få förtroendet”

NYHET Susanne Dahl, präst vid Kyrkan på campus, satt på tåget i lugn vagn när telefonen ringde och hon fick förfrågan om göra sommar i P1. Hennes avsnitt kommer beröra ämnet tid, om tiden som villkor och som gåva.

Text: Maja Wik

Susanne Dahl studerade idéhistoria och teologi vid Umeå universitet, idag jobbar hon som studentpräst vid Kyrkan på Campus. Det är det bästa tänkbara jobbet tycker hon.

Hon ägnar en stor del av tiden åt orden, som läsande, skrivande och i samtal. Hon har ett stort musikintresse och mår som bäst bland människor, vid havet eller i skogen.

Jag har tagit mig an uppdraget med ödmjukhet och lust.

Berätta om när du fick förfrågan om att medverka.

– Jag satt på tåget i lugn vagn när mobilen ringde och jag svarade så tyst jag kunde. Det tog en liten stund innan jag insåg att frågan jag fått verkligen gällde Sommar i P1, på riktigt. Jag svarade ja och sen bröts samtalet och jag fick en sex timmars tågresa att försöka landa och fortsätta att hålla tyst.

Susanne Dahl tycker att det känns fantastiskt roligt och lite overkligt att ha ett program i Sommar i P1.

– Det är en stor ära att få förtroendet, såklart lite nervöst också. Jag har tagit mig an uppdraget med ödmjukhet och lust.

Vad kommer du att prata om i ditt avsnitt?

– Mitt sommar i P1 kommer att handla om tiden, om våra lögner om tid, om tiden som villkor och gåva. Det tar tid att leva, att vara människa och att vara i relationer. Vår relation till tiden är både vardaglig och konkret, och samtidigt existentiell och svindlande.

Susanne Dahl hoppas att hennes program väcker tankar kring vad tiden gör med oss var vad vi gör av tiden som vi fått.

Sommar i P1

Sommar i P1 är en svensk radiotradition sedan 1959. Sommarpraten sänds klockan 13:00 i P1 varje dag mellan midsommardagen och slutet på augusti. I dem möter du intressanta personer som själva berättar om sina upplevelser och spelar sin egen musik. Susanne Dahls avsnitt avsnitt släpps den 31 juli.
Här kan du lyssna på Susanne Dahls avnitt.