Publicerad: 2022-07-07

Sommar i P1 med Sverker Sörlin "Det känns hedersamt och ansvarsfullt"

NYHET Sverker Sörlin har läst och forskat inom flera olika humanistiska- och samhällsvetenskapliga ämnen vid Umeå universitet. Under våren fick han frågan om att sommarprata i P1. I avsnittet får vi lyssna till resonemang om hur historien skrivs om i ljuset av ny forskning och samtidens debatter.

Text: Maja Wik

Sverker Sörlin växte upp i Åsele som ligget en bit utanför Umeå. Som ung höll han mest på med idrott, men det fanns också ett intresse i att läsa. Vid Umeå universitet läste han flera olika humanistiska- och samhällsvetenskapliga ämnen. År 1981 tog han gymnasielärarexamen och efter det disputerade han från forskarutbildning i idéhistoria.

Sverker Sörlin flyttade till Stockholm och arbetade på Vetenskapsakademin några år innan han flyttade tillbaka till Umeå och jobbade med undervisning och forskning vid universitetet.

– Jag handledde många doktorander som än idag spelat viktiga roller vid Umeå universitet, det glädjer mig mycket, säger han.

Tidigt i våras fick Sverker Sörlin frågan om att hålla i ett Sommar i P1.

– Det är en spännande genre, mötet mellan det personliga och det tematiska och så musiken. Det är en form av allkonstverk på sätt och vis, säger han.

Sverker Sörlin tycker att det känns hedersamt och ansvarsfullt och som ett privilegium att få komma i kontakt med en så stor och blandad publik som sällan finns i andra sammanhang.

Vad kommer vi att få lyssna på i ditt Sommar i P1?

Jag hoppas att jag kan få lyssnarna att lägga märke till vilken omvälvande tid vi lever i.

I sitt avsnitt går han igenom hur vägen har sett ut in i stora frågor som han arbetat med, till exempel den norrländska utvecklingen och klimatomställningen. Han kommer också att prata om hur historien skrivs om i ljuset av både ny forskning och samtidens debatter.

– Jag hoppas att jag kan få lyssnarna att lägga märke till vilken omvälvande tid vi lever i och hur stora möjligheter lever sida vid sida med stora utmaningar och faror.

Sommar i P1

Sommar i P1 är en svensk radiotradition sedan 1959. Sommarpraten sänds klockan 13:00 i P1 varje dag mellan midsommardagen och slutet på augusti. I dem möter du intressanta personer som själva berättar om sina upplevelser och spelar sin egen musik. Sverker Sörlins avsnitt släpps den 7 juli.
Här kan du lyssna på Sverker Sörlins avsnitt.