Publicerad: 2022-08-17

Sommar i P1 med Åke Sellström "Jag kommer berätta om upplevelser från den hemliga världen."

NYHET Åke Sellström är en pensionerad forskare och docent från Umeå universitet. Han har forskat om kemiska stridsmedel, varit vapeninspektör i FN och startat upp forskningsverksamheten CBRNE-center. Nu ska han sommarprata i P1 om erfarenheter från den hemliga världen.

Text: Maja Wik

Åke Sellström studerade på Umeå universitet och blev docent i histologi, läran om biologisk vävnad. Han flyttar till USA och disputerar, men en längtan till att bo ute på landet på en stor gård i Västerbotten får honom och familjen att flytta tillbaka till Sverige till en gård i Sikeå, en bit utanför Umeå.

Han börjar jobba på FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut och forskade på hjärnans funktion och kemiska stridsmedel och hur förgiftningar påverkar hjärnan. Han startar även upp forskningsverksamheten CBRNE-center vid Umeå universitet som finns kvar än idag.

År 2011 går han i pension, men två år senare ringer FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon och vill att Åke ska leda gruppen som ska utreda användningen av kemiska stridsvapen i Syrien. Han blir FN:s vapeninspektör och arbetar både i Irak och Syrien. Efter sex år som vapeninspektör i Syrien kunde han nu gå i pension på riktigt.

Åke Sellström har varit med om mycket i sitt liv och har länge velat skriva en bok om hans upplevelser. Han har försökt att skriva i flera omgångar men aldrig riktigt kommit i mål. Han vet om en duktig skribent som heter Sara Nygren och kontaktar henne och frågor om hon vill hjälpa honom att skriva.

– Hon svarar ”Ja visst, men först ska du ha ett program i Sommar i P1.”

Sara Nygren skickade in ett förslag till P1, och de ville gärna att Åke Sellström skulle ha ett eget program i Sommar i P1.

Hur känns det att ha ett program i Sommar i P1?

– Det känns lite overkligt. Det är roligt att personer runt mig blir glada och kommer fram och gratulerar. Men samtidigt finns det förväntningar, jag tyngs lite grann av all uppmärksamhet. Så jag känner lite press, men jag får bra hjälp från Sara Nygren som hjälper mig att skriva.

Vad kommer vi att få lyssna till i ditt avsnitt?

– I mitt sommarprat kommer jag berätta om mina upplevelser från mitt jobb inne i den hemliga världen. Jag kommer prata om massförstörelsevapen och vilken roll de spelar i den politiska debatten.

Åke Sellström vill att de som lyssnar får insyn i ett ganska ovanligt och farligt arbete som få personer har kontakt med.

Sommar i P1

Sommar i P1 är en svensk radiotradition sedan 1959. Sommarpraten sänds klockan 13:00 i P1 varje dag mellan midsommardagen och slutet på augusti. I dem möter du intressanta personer som själva berättar om sina upplevelser och spelar sin egen musik. Åke Sellströms avsnitt släpps den 15 augusti.
Här kan du lyssna på Åke Sellströms avsnitt.