Publicerad: 2020-01-09

Spännande om svenska framsteg inom forskning och teknik 2019

NYHET Kom och lyssna på årets tekniktal den 28 januari. Ingenjörsvetenskapsakademins vd, professor Tuula Teeri, presenterar ett urval av de mest spännande teknikhändelserna i Sverige 2019.

Text: Ingrid Söderbergh

Med anledning 100-årsfirande av Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, talar Tuula Teeri om ett urval av svenska framgångsrika innovationer 2019 och påminner om de senaste 100 åren.

– Det är fantastiskt roligt att Umeå får möjlighet att höra Tuula Teeris tekniktal och samtidigt göra en mötesplats för Umeå universitet och Umeås näringsliv kring framtiden inom forskning och teknik och de utmaningar och möjligheter som samhället möter. Vi ser fram emot en spännande eftermiddag med möten mellan företag, forskare och studenter, säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum och IVA-Nords representant i Umeå.

– Mitt i diskussionerna om klimatförändringar och hållbar utveckling är det viktigt att fundera över hur tekniska innovationer kan vara till hjälp för att lösa dagens och framtidens samhällsutmaningar. Våra program utbildar studenter för att lösa dessa utmaningar och därför blir teknikens utveckling över tid viktig, säger Karolina Broman, ordförande för utbildningskommittén på teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet.

I programmet medverkar också:

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, om universitets internationella profil i det regionala sammanhanget.

Erik Elmroth, professor vid Umeå universitet, om ett nytt samverkanscenter kring IT-institutionernas forskning, utbildning och industri och samhälle.

Kenneth Bodin, vd Algoryx och representant för Digitech-utskottet vid Västerbottens Handelskammare, om ingenjörens roll i digitaliseringen av industri och samhälle.

Eftermiddagen avslutas med mingel och lätt förtäring.

Arrangemanget vänder sig till vänder sig till personal, studenter och näringslivsrepresentanter.

Evenemanget arrangeras av IVA-Nord, Curiosum och teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet och Norrlandsfonden och är kostnadsfritt. Journalister hälsas välkomna.

Om evenemanget:

Tid: Tisdag 28 januari, klockan 15:30 - 18:30
Plats: MA121, MIT-huset, Umeå universitet

Mer information och anmälan

För mer information, kontakta gärna:

Madelen Bodin
Universitetslektor