Docent och excellent lärare som undervisar och forskar inom kemididaktik. Ordförande i utbildningskommittén vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet.
Jag arbetar sedan 2001 vid Umeå universitet, tidigare främst med undervisning vid lärarutbildningen inom de naturvetenskapliga ämnena. Sedan 2017 är jag utnämnd excellent lärare enligt Umeå universitets meriteringsmodell och samma år fick jag Lärarhögskolans pedagogiska pris. Från 2019 är jag ordförande i utbildningskommittén vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten och ingår i fakultetens ledningsgrupp. Från 2021 är jag docent i kemididaktik. Från 2022 sitter jag i Nämnden för högskolepedagogisk meritering samt Universitetsbibliotekets styrelse.
Jag undervisar främst inom lärarutbildningens kompletterande pedagogiska utbildning (KPU) där jag är kursansvarig inom VFU och ämnesdidaktik i de naturvetenskapliga ämnena, teknik och matematik.
I min forskning har jag tidigare främst arbetat med kemididaktik på gymnasienivå, i min avhandling från 2015 studerades gymnasieelevers kognitiva och affektiva lärande i kemi samt deras utbildningsval. Efter forskarutbildningen har jag fortsatt studera hur kemin i sammanhang (sk kontextbaserad kemi) kan uppfattas intressant och relevant samt hur gymnasieelever arbetar med problemlösning av öppna uppgifter. I dag arbetar jag med kemididaktik på universitetsnivå, i samarbete med Kemiska institutionen studerar jag universitetsstudenters lärande i kemi. Via två Punktum-projekt som undersöker universitetsstudenters spatiala förmåga, hur de "ser" molekyler och växlar mellan 2D och 3D med hjälp av virtual reality (VR), har jag nu forskningsmedel för att studera visualisering med hjälp av digitala verktyg.
Tillsammans med Ulf Ellervik vid Lunds universitet har vi genom Svenska Nationalkommittén i kemi fått pengar från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond (MAW) för att utveckla ett digitalt läromedel i kemi för högstadiet, något som jag dessutom kommer att beforska från ett kemididaktiskt perspektiv. Läromedlet heter Din Kemi och är fritt för alla, lärare, elever eller allmänhet att använda.
Samverkan är en viktig del av mitt arbete och jag är vice ordförande för EuCheMS Division of Chemistry Education, arbetar med Kemisamfundet och deras Berzeliusdagar, är ledamot i Svenska Nationalkommitén för Kemi, samt sitter i styrelsen för Kemilärarnas resurscentrum (KRC). Lokalt arbetar jag med ett projekt inom försöksverksamheten kring övningsskolor som studerar användandet av digitala verktyg under gymnasiearbetet samt hur elevers och lärares kunskapssyn i övergången mellan gymnasiet och universitetet, samt sitter i referensgruppen för ULF-projektet.