Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 22 februari 2021)
Ordförande i Utbildningskommittén vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Undervisar och forskar inom kemididaktik.
Jag arbetar sedan 2001 vid Umeå universitet, tidigare främst med undervisning vid lärarutbildningen inom de naturvetenskapliga ämnena. Sedan 2017 är jag utnämnd excellent lärare enligt Umeå universitets meriteringsmodell och samma år fick jag Lärarhögskolans pedagogiska pris. Från 1 september 2019 är jag ordförande i utbildningskommittén vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten och ingår i fakultetens ledningsgrupp.
Jag undervisar främst inom lärarutbildningen. Under de senaste åren har VFU-kurser för både ämneslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) varit en viktig arbetsuppgift och jag genomför många VFU-besök i de naturvetenskapliga ämnena (främst kemi, biologi och naturkunskap). Förutom detta undervisar jag på ämnesididaktiska kurser för dessa båda program. Ett internationalseringsprojekt knutet till ämneslärarprogrammet jag arbetar ned är BildungsHanse som består av ett samarbete mellan lärarutbildningar i Norden och Tyskland.
I min forskning har jag tidigare främst arbetat med kemididaktik på gymnasienivå, i min avhandling från 2015 studerades gymnasieelevers kognitiva och affektiva lärande i kemi samt deras utbildningsval. Efter forskarutbildningen har jag fortsatt studera hur kemin i sammanhang (sk kontextbaserad kemi) kan uppfattas intressant och relevant samt hur gymnasieelever arbetar med problemlösning av öppna uppgifter. I samarbete med Kemiska institutionen studerar jag också universitetsstudenters lärande i kemi i ett projekt om flipped learning i grundkursen i organisk kemi. Detta har utvecklats vidare till ett första Punktum-projekt som undersöker universitetsstudenters spatiala förmåga, hur de "ser" molekyler och växlar mellan 2D och 3D med hjälp av virtual reality (VR). Från 2020 har vi fått möjlighet att utveckla detta vidare kring läkemedelskemi. Tillsammans med Ulf Ellervik vid Lunds universitet har vi genom Svenska Nationalkommittén i kemi fått pengar från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond (MAW) för att utveckla ett digitalt läromedel i kemi för högstadiet, något som jag dessutom kommer att beforska från ett kemididaktiskt perspektiv. Läromedlet heter Din Kemi och är fritt för alla, lärare, elever eller allmänhet att använda.
Samverkan är en viktig del av mitt arbete och jag är vice ordförande för EuCheMS Division of Chemistry Education, arbetar med Kemisamfundet och deras Berzeliusdagar samt sitter i styrelsen för Kemilärarnas resurscentrum (KRC). Lokalt arbetar jag med ett projekt inom försöksverksamheten kring övningsskolor som studerar användandet av digitala verktyg under gymnasiearbetet samt hur elevers och lärares kunskapssyn i övergången mellan gymnasiet och universitetet.