Publicerad: 2022-02-18 Uppdaterad: 2023-04-21, 10:30

Spännande tider för den arktiska forskarskolan

NYHET Så sent som för två veckor sedan gick ansökningstiden ut för de institutioner och enheter vid Umeå universitet som var intresserade av att anknyta en doktorand till den Arktiska forskarskolan med inriktning mot hållbar utveckling. Forskarskolans ansvariga, Linda Lundmark, konstaterar att det inkommit lite fler än dubbelt så många ansökningar som tillgängliga platser.

Text: Anngelica

Gensvaret har varit fantastiskt och har överstigit mina förväntningar

Den sista januari 2022 stängde intresseanmälan till den Arktiska forskarskolan med inriktning mot hållbar utveckling som startar för första gången i höst. Totalt inkom 25 ansökningar från samtliga fakulteter från sammanlagt 15 institutioner och enheter.

Under de närmaste veckorna kommer en beredningsgrupp att utvärdera ansökningarna och den 7 mars väntas Arcums styrgrupp fatta beslut om vilka 12 ansökningar som går vidare.

Forskarskolan har haft en snabb uppstart och så sent som i slutet av november förra året hölls en presentation av upplägget, och redan i september förväntas doktoranderna vara på plats.