Publicerad: 2022-08-19 Uppdaterad: 2022-12-02, 15:36

Språkforskaren Hanna Söderlund ny ledamot i Humtank

NYHET Språkforskaren Hanna Söderlund är invald som ny ledamot i Humtank – en tankesmedja för forskning och utbildning som jobbar för att stärka humanioras roll inom och utanför akademin.

Text: Sandra Lundström

– Humtank är viktig för att påverka människors attityder till humaniora så det känns jätteroligt att ha blivit invald som ny ledamot, säger Hanna Söderlund.

Humtank har tillkommit genom ett samarbete mellan humanistiska fakulteter vid ursprungligen tolv och från och med hösten 2019 fjorton svenska universitet och högskolor.

– Syftet med Humtank är att stärka humanioras roll inom akademin men också i samverkan med samhället. Det är viktigt att visa att samhället bygger på humanistiska frågor som till exempel vilka värderingar vi har, demokrati och hur vi kommunicerar, säger Hanna.

En grundbult är det långsiktiga arbetet med idéutveckling och därför publicerar Humtank rapporter om humanistisk utbildning och forskning. I den senaste, med titeln Humaniorastrategier i Sverige, har de kartlagt strategier för hur svenska lärosäten för de humanistiska ämnena formulerar utmaningar som humanistiska forskare, institutioner och fakulteter konfronteras med. Humtank deltar även i samhällsdebatten genom att närvara på Bokmässan i Göteborg och Almedalsveckan i Visby, genom tidningsartiklar och olika samtal, inom ramen för Forskarfredag samt på Humanistdygnet på Linköpings universitet.

I november arrangerar Humtank, tillsammans med Respons och Centrum för kunskapshistoria, seminariet Humanioras decennium om de senaste tio årens humanistiska forskning vid Lunds universitet. Via Facebook och Twitter bevakar Humtank omvärlden och lyfter fram humanistisk kunskapsbildning. Tankesmedjan har också en egen blogg för att dela reflektioner och göra inspel i humaniorafrågor. Dessutom delas Humtank-priset ut årligen, till framstående humanister som bidrar med humanistiska kunskaper utanför akademin.

– Det behövs ett engagemang för att synliggöra humanioras roll, den som är intresserad av att skriva i bloggen kan gärna höra av sig till mig, säger Hanna.

Hanna Söderlund är universitetslektor vid Institutionen för språkstudier. Hon forskar om humor, idrott, makt och kön och undervisar bland annat i retorik, språk och kön och skrivande.

Läs mer om Humtank

Hanna Söderlund