Publicerad: 2022-12-01

Stort intresse för omställningsstudiestöd och studier vid Umeå universitet

NYHET Sedan det blev möjligt att söka det nya omställningsstudiestödet har ansökningarna till utbildningar vid Umeå universitet strömmat in. Umeå universitet ligger på tredje plats av landets lärosäten och det är fristående kurser, Polisprogrammet, Socionomprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet som fått flest sökande. Och den student som blev allra först ut i landet att beviljas stödet vill studera Polisprogrammet vid Umeå universitet.

Text: Josefin Laestadius

I juni i år blev det klart att personer mitt i arbetslivet kan söka omställningsstudiestöd för att bredda sin kompetens och bli mer attraktiva på arbetsmarknaden. Intresset har varit stort och fram till den 23 november hade drygt 500 personer sökt utbildningar vid Umeå universitet. Fristående kurser, Polisprogrammet, Socionomprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet har fått flest sökande. En övervägande del av de sökande är kvinnor.

– Det är mycket glädjande att Umeå universitet står sig bra i konkurrensen. De här siffrorna är ett kvitto på att vi har utbildningar med hög kvalitet som är intressanta för yrkesverksamma som vill höja och bredda sin kompetens, säger Heidi Hansson, vicerektor med särskilt ansvar för utbildningsfrågor.

Enligt Centrala studiestödsnämnden, CSN, som hanterar omställningsstudiestödet, har cirka 20 000 ansökningar om omställningsstudiestöd kommit in hittills, vilket överträffat förväntningarna. Prognosen för 5 300 ansökningar under 2022 nåddes efter bara några dagar vilket betyder att besked till dem som sökt omställningsstudiestöd kan dröja. Cirka 1 500 avslag har gjorts och en handfull personer har beviljats stödet hittills. Den första som beviljades stödet vill studera Polisprogrammet vid Umeå universitet.

– I ett alltmer föränderligt arbetsliv där behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling ökar är våra utbildningar viktiga pusselbitar i ett livslångt lärande. Vi erbjuder kunskap som bidrar till att lösa de samhällsutmaningar och förändringar vi står inför, säger Heidi Hansson.

Omställningsstudiestöd från 1 januari 2023

Omställnings­studiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av lönen, upp till ett maxbelopp, dels av ett lån som den som ska studera kan fylla på med vid behov. Stödet kan utgå i 44 veckor, längre om studierna sker på deltid. De flesta omställnings­organisationer kan hjälpa de sökande med att intyga att utbildningen stärker personens ställning på arbetsmarknaden. Det går att ansöka om omställningsstudiestöd för studier som påbörjas från och med den 1 januari 2023 och i vissa fall går det att få omställningsstudiestöd för utbildningar som redan är påbörjade.

Det är inte klart om de som sökt utbildningar vid Umeå universitet kommer att beviljas omställningsstudiestöd. Läs mer om omställningsstudiestödet och omställningsorganisationerna på CSN:s webbplats.

Heidi Hansson