Publicerad: 2022-10-04 Uppdaterad: 2022-10-05, 12:53

Studenthälsans aktiviteter hösten 2022

NYHET Studenthälsan erbjuder ett varierande och intressant utbud av grupper, workshops och föreläsningar för studenter! Alla aktiviteter är gratis.

Text: Jeanette Lundberg

Studenthälsans föreläsningar, grupper och workshops

Du som är student är välkommen att delta i Studenthälsans föreläsningar, grupper och workshops! Alla aktiviteter är gratis.

"Det finns något för alla"

Studenthälsans aktiviteter hösten 2022 erbjuder något för alla studenter säger Jonas Lundberg, kurator och verksamhetschef hos Studenthälsan.

- Vi tror att variationen av olika teman kan locka studenterna. De studenter som deltar kommer att få användbara tips och strategier som kan vara hjälpsamt för att bibehålla en så god hälsa som möjligt under studietiden.

Malin Jonsson, psykolog vill särskilt lyfta de grupper som Studenthälsan erbjuder.

- Det finns grupper för studenter som vill få hjälp att hantera sin stress eller oro och ångest. För studenter som upplever talängslan så erbjuds grupp i Våga tala. Studenter som vill få ergonomiska råd för studier vid bildskärm, kan boka tid för individuell rådgivning hos Studenthälsans fysioterapeut.

- Vår förhoppning är att vårt utbud ska vara lättillgängliga, kunna förebygga psykisk ohälsa och underlätta för studenterna att söka stöd i tid.

Mer information om Studenthälsans aktiviteter och hur du anmäler dig
Information om hur du anmäler dig hittar du i Studenthälsans kalender.

Besök eller kontakta Studenthälsan

Du som är student kan vända dig till Studenthälsan om du känner dig stressad, orolig, nedstämd eller om du har frågor kring relationer. Det kan också handla om dina sömnvanor, alkoholvanor eller annat som rör din hälsa.

För att få stöd och rådgivning från Studenthälsan kontaktar du Stduenthälsan genom att ringa på telefontider eller komma på drop-in. Du kan också boka tid för stödsamtal ooch du väljer själv om du vill få det fysiskt på campus Umeå eller distanstanssamtal via video eller telefon.

Hos Studenthälsan arbetar kuratorer, psykologer, sjuksköterskor,  fysioterapeut och folkhälsovetare. Studenthälsans tjänster är gratis och personalen har tystnadsplikt.

Läs mer på Studenthälsans webbsidor.