Publicerad: 2023-08-29 Uppdaterad: 2023-09-22, 10:16

Symposium samlade forskare inom språkliga landskap

NYHET Humlab och Institutionen för språkstudier samlade forskare från sex lärosäten samt Institutet för språk och folkminnen för ett två dagars symposium på temat Kampen om platsen: språkliga landskap i omtvistade miljöer.

– Målet med symposiet var att samla yngre forskare inom humaniora med intresse för tvärvetenskapliga perspektiv på plats och flerspråkighet, säger Coppélie Cocq, professor vid Humlab.

Av de 20 forskare och doktorander som deltog var nästan hälften tillresta från andra lärosäten i Sverige, Finland och Skottland.

– Gemensamt för presentationerna var att de fokuserade på geografiska områden där mångfald och flerspråkighet är ett faktum men där det också finns politiska och ideologiska spänningar kring frågor som rör mångfald och flerspråkighet, säger Carla Jonsson, professor vid Institutionen för språkstudier.

Under symposiet lyftes behovet av att utveckla nya innovativa metoder för att på ett mer adekvat sätt kunna analysera vardaglig kommunikation i skrift och tal. Dessutom betonades vikten av att inte enbart fokusera på sådant vi kan se och höra i det språkliga landskapet utan också på sådant som är frånvarande och kanske har tystats.

Dagarna avslutades med diskussioner om ett framtida nätverk och en gemensam publikation baserad på presentationerna.

Keynote-talare

David Malinowski, San José State University (online)
From Seeing to Reading to Visibilizing Diversity: A Walk through Linguistic Landscape Approaches and Applications

Sari Pietikäinen, Jyväskylä universitet