Publicerad: 2023-11-03

Teknisk fysik firar med sprakande fysikshow

NYHET Dansande eld, flytande kväve, raketer, en modell av Europas häftigaste rymdsond – och mycket mer. Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet firar 35 år och bjuder den 8 november på en explosiv fysikshow i Aula Nordica. Medverkande är rymdfysikerna och tv-kändisarna Gabriella Stenberg-Wieser och Patrik Norqvist tillsammans med studenter och alumner.

– Det känns jättespännande att för första gången få göra en show tillsammans Gabriella som jag känt ända sedan vår studietid, säger Patrik Norqvist. Vi kommer att ha tillgång till många coola experiment och i flera fall blir det första gången jag själv får möjlighet att göra dem. Just det gör att det känns extra spännande för mig!

För 35 år sedan startade civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet. Det är i dag en populär utbildning som präglas av stort engagemang bland studenterna, hög kvalitet, studentinflytande och god sammanhållning, både mellan studenter i olika årskurser och med lärarna.

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik

Jubileet firas under hela veckan och höjdpunkten blir en stor show den 8 november, dit allmänheten är välkommen. Två tidigare studenter från utbildningen, Gabriella Stenberg-Wieser, känd från SVT:s Fråga Lund, och Patrik Norqvist, känd bland annat från Nyhetsmorgon i TV4 och Boston Tea Party, tar med publiken på en resa i fysikens fascinerande värld.

Tillsammans med nuvarande studenter och alumner från teknisk fysik bjuder de på en rad experiment med flytande kväve, dansande eld, helium, raketer och explosioner. Under showen visas också en modell av Europas häftigaste rymdsond och experimenten varvas med en gnutta ”stand-up-physics”.

– Min förhoppning är att vi ska kunna bjuda på en häftig underhållning samtidigt som publiken kommer att lära sig en massa fysik på kuppen, säger Patrik Norqvist.Vi gör så många olika saker att jag är övertygad om att alla från mogna 5-åringar till pigga 90-åringar eller äldre kan få en jättehäftig upplevelse.

Tid: Onsdag 8 november kl.18.30

Plats: Aula Nordica

Evenemanget är gratis.

Länk till eventet på Facebook