Publicerad: 2023-04-18

Tekniskt-naturvetenskapligt basår fyller 30 år

NYHET Tusentals studenter har gått tekniskt-naturvetenskapligt basår vid Umeå universitet genom åren. Nu fyller utbildningen 30 år och firar med tårtkalas. – Det är ett av de finaste åren jag haft och det har verkligen gett mig många nya möjligheter, säger studenten Linnea Dahlberg.

Text: Sara-Lena Brännström

Basåret infördes i Sverige i början på 1990-talet för att ge gymnasieelever bättre möjligheter att läsa vidare på tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar. Umeå universitet är ett av lärosätena som erbjudit programmet ända sedan början.

Att gå ett tekniskt-naturvetenskapligt basår i Umeå gör det möjligt att få full behörighet matematik, kemi, fysik och biologi. Det ger också en garanterad plats till vissa utbildningar.

– Fördelen är att du kan läsa koncentrerat under ett år och hinna få med dig allt du behöver för att till exempel kunna bli civilingenjör eller studera life science, även om du inte gått natur eller teknik på gymnasiet, säger Catarina Rudälv, programansvarig.

Ger bred behörighet

I snitt antas 200 till 250 studenter per år till basåret i Umeå. En av dem som började i höstas är Linnea Dahlberg. Hon gick estetiska programmet på gymnasiet men har alltid velat läsa vidare inom naturvetenskap.

– Jag vill antingen bli mattelärare, läsa miljö- och hälsoskydd eller någonting med kemi, vilket jag fått upp ögonen för när jag börjat läsa basåret, säger Linnea Dahlberg som kommer från Göteborg men valde Umeå bland annat för att få både teknisk och naturvetenskaplig behörighet, vilket inte alla basår erbjuder.

Stort behov av arbetskraft

Den samhällsomvandlingen som just nu pågår i norra Sverige innebär ett stort behov av arbetskraft, inte minst personer med teknisk-naturvetenskaplig kompetens. Basåret förbereder studenterna för utbildningar inom vård och omsorg, medicin, teknik och naturvetenskap, och många av dem som söker kommer från regionen.

– Det är en fantastisk möjlighet till breddad rekrytering, att fånga upp dem som inte har läst den här typen av kurser i gymnasieskolan, säger Catarina Rudälv.

Fredag den 5 maj firas basårets 30-årsjubileum på universitetet, i Ljusgården i MIT-huset. Det kommer att bjudas på populärvetenskapliga presentationer, tårta och quiz. Arrangemanget är öppet för alla.

Läs mer om firandet

Om basåret

Teknisk-naturvetenskaplig basår är en intensivutbildning i matematik, kemi, fysik och biologi. För att söka krävs grundläggande behörighet, samt matematik 2, från gymnasiet.

Utbildningen ges i universitetsmiljö av lärare som även undervisar på andra program och är upplagd på ett liknande sätt som andra universitetsutbildningar, vilket ger en bra grund inför vidare studier.

Basåret ger en garanterad plats på vissa utbildningar vid Umeå universitet. Studieplanen kan se olika ut beroende på vilka ämnen eleven läst tidigare.

Sök till basåret