"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-05-23

Tora Holmberg installerad som Umeå universitets rektor – läs talet här

NYHET Under Vårpromotionen, en av Umeå universitets två akademiska högtider, hyllas nya doktorer och jubeldoktorer. Under 2025 års ceremoni installerades också Tora Holmberg som Umeå universitets nya rektor.

Under högtidsceremonin fick Tora Holmberg ikläda sig rektorskedjan med hjälp av Hans Adolfsson, universitetets tidigare rektor.

Rektorskedjan är ett tecken på ämbetets värdighet. Den är designad av guldsmeden Sigurd Persson, består av guld från Västerbotten och symboliserar Ume- och Vindelälvens forsande vatten, framtill syns tre renhuvuden på rad, omslutna av kunskapens hus. Kedjan är en gåva från Umeå stad och överlämnades första gången av kung Gustav VI Adolf för 60 år sedan, året då universitetet grundades.

I samband med installationen höll Tora Holmberg ett tal. Så här löd talet i sin helhet. 

Rektor Tora Holmbergs installationstal

"Fru landshövding, ärade rektorskollegor, bästa festföremål, kära lärare och studenter, övriga akademiska högtidsförsamling, mina damer och herrar. Dear English speaking guests. Varmt välkomna till Umeå universitets Vårpromotion. Detta är en glädjens dag och vi har samlats för att hylla våra nya doktorer och våra jubeldoktorer, som disputerade för 50 år sedan.

Vad är ett universitet?

Det är en fråga med många svar. Ordet universitet kommer från latinets universitas som betyder helhet. Det är en helhet som omfattar lärare, studenter och alla andra som arbetar och verkar vid vårt universitet. Historikern Johan Östling skriver att ett universitet är en institution för avancerad kunskap, vilket ger en vink om att det är viktiga och avgörande frågor som vi ägnar oss åt. Betänk bara synonymerna till ordet avancerad – utvecklad, djärv, sofistikerad, utmanande och kvalificerad.

Vetenskap ska drivas av nyfikenhet för det okända och akademisk kunskap ska inte vara tillrättalagd eller insmickrande. Forskningsproblem formuleras i relation till sådant vi just nu inte känner till eller förstår. Det handlar om att finna svar på vår tids utmaningar, men våra resultat kan vara tidlösa. Ofta, men inte alltid, väljs forskningsfrågor utifrån samhällsutmaningar. Däremot är det alltid vetenskapliga normer och fastslagna kriterier som avgör vad som är värt att beforska. Och det är med hjälp av våra vetenskapliga metoder som vi försöker förstå det vi ser. I slutändan är det utifrån dessa kriterier och metoder som vi tillsammans avgör vad som är vetenskaplig kvalitet.

Detsamma gäller våra utbildningar. Dessa bygger på all den forskning som redan har genomförts, men också på den som sker idag. Det som förmedlas och bearbetas på våra utbildningar bygger på systematisk kunskapsinhämtning och att lärarna har akademisk kompetens. Och det finaste som finns – och jag tror jag kan tala för alla lärare här inne – är när man ser hur en student förstår ett sammanhang som tidigare varit dunkelt. Det tänds ett alldeles särskilt ljus i blicken. De insikter som kommer med ett vetenskapligt förhållningssätt och avancerad kunskap rustar studenter för det fortsatta livet.

Universitetet har också ett demokratiskt uppdrag! Tillsammans med fri press, fri konst och ett oberoende rättsväsende, är den fria akademin en hörnsten i varje demokrati. Vi har en särskild roll och ett särskilt ansvar för kunskapsförmedling och upprätthållandet av fredliga och demokratiska samhällen. Konsten, journalistiken och vetenskapen har något gemensamt, vi bidrar till nya perspektiv och ny kunskap. Vi ställer kritiska frågor och uppmanar till innovation och ifrågasättande. Helt avgörande värden i en demokrati. Därför är det en mycket oroande utveckling vi just nu ser utspela sig i USA – att universitet attackeras, journalister tystas, kultur censureras och domstolar ifrågasättas.

Den politiska filosofen Hannah Arendt skrev på 1950-talet om lögnens förödande roll i totalitära samhällen. Lögnen är inte i första hand till för att vi ska tro på den, utan för att få oss att sluta tro på någonting överhuvudtaget. Men ett folk som inte längre kan skilja en lögn från sanning, kan inte heller skilja mellan rätt och fel. Med ett sådant folk, säger Arendt, kan du göra vad som helst.

Ett universitets viktigaste uppgift är att vinna och förmedla kunskap, sanning och upplysning via forskning och utbildning. På detta sätt motverkar vi lögnen och totalitära krafter, var i världen vi än befinner oss. För akademin är global. Vi är en del i en internationell gemenskap som verkar för öppenhet. När lögnen breder ut sig, ska vi vaccinera med kunskap. När världen sluter sig, ska vi som universitet öppna oss ännu mer!

Universitetet som helhet bär också en annan betydelse som är viktig: en bredd.

Rätt vårdad rymmer bredduniversitetet en potential som gör summan mycket större än delarna.

I Umeå har vi förmånen att vara ett bredduniversitet. Runt campusdammen samlar vi medicin och hälsa, teknik och naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora och konst. Jag är övertygad om att ämnesbredden är en styrka. Den gör det möjligt att betrakta forskningsproblem ur flera olika perspektiv och genom att kombinera dessa finna nya svar. Den gör det möjligt att bedriva och utveckla utbildning som rustar människan och bidrar till bildning. Rätt vårdad rymmer bredduniversitetet en potential som gör summan mycket större än delarna.

Kära promovendi! Aristoteles inleder sin skrift Metafysiken med orden 'Alla människor begär av naturen att veta'. Denna drivkraft har fört er hit. Om en av de stora ljusglimtarna är att se hur studenter upptäcker världen, så är den andra att få förmånen att följa en doktorands projekt från ax till limpa. Hur idéer växer fram och prövas. Ibland besvikelse, men ofta lyckorus. Det är få intellektuella resor som är så värdefulla.

När ni nu promoveras vid Umeå universitet, hör ni till en avancerad kunskapsinstitution verksam här och i hela världen. Ni har med hjälp av talang och inte minst genom idogt arbetet slutfört en forskarutbildning och vad ni än kommer göra efter detta, kom ihåg ert alma mater. Ni är alltid välkomna tillbaka till ert universitet!"

Kontakta rektor