Publicerad: 2023-01-17

UCMR Day samlar infektionsforskare i Umeå

NYHET UCMR Day 19 januari är ett utmärkt tillfälle för nätverkande och initiering av nya samarbeten inom molekylär och translationell infektionsforskning i Umeå. I år lockar konferensen närmare 150 deltagare och håller till i Aula Nordica vid Umeå universitet.

Text: Ingrid söderbergh

– I år är det den första konferensen på plats efter covid-19-pandemin. Vi ser fram emot mer interaktion och utbyte av idéer personligen. Det här är viktigt för att bygga upp en levande arbetsplats,” säger Yaowen Wu, professor vid Kemiska institutionen vid Umeå universitet och föreståndare för UCMR.

För att omfamna återgången till "in real life science" har UCMR Days organisationskommitté valt en annan mötesstil, med två framstående huvudtalare och där alla posterpresentatörer (50) har möjlighet att visa upp sitt projekt i form av hisspitchar

– Vi är övertygade om att den här modellen kommer att uppfylla våra önskemål om att se mycket bra vetenskap, lära oss mycket och utveckla nya idéer och samarbeten. Det här upplägget är själva kärnan i UCMRs tankesätt, säger Teresa Frisan, professor på Institutionen för molekylärbiologi vid Umeå universitet och biträdande föreståndare för UCMR.

Programmet innehåller också gott om tid för småprat och nätverkande, samt en gruppdiskussion på eftermiddagen som handlar om framtida riktning för UCMR.

I dag omfattar UCMR över 60 forskargrupper från tio institutioner vid Medicinska fakulteten och Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Hur gör UCMR för att hålla ihop en sådan heterogen organisation?

– UCMR har sitt ursprung i ett bottom-up-initiativ. Forskare med olika expertis samarbetar för att lösa viktiga frågor inom mikrobiell infektion. UCMR Day är ett viktigt årligt evenemang för utbyte av nya idéer och initiering av nya tvärvetenskapliga samarbeten.” säger Yaowen Wu.

Keynote-föreläsningar

De två keynote-föreläsningarna är öppna för alla att komma och lyssna på. Föredragen är på engelska.

11:15 - 12:00: Stress signaling promotes antibiotic resistance and tolerance in Gram-negative pathogens
Dr. Tobias Dörr, Cornell University, USA

17:00 - 17:45: Host cell remodeling by herpes virus encoded deconjugases
Professor Maria Grazia Masucci, Karolinska Institutet

Program UCMR Day 19 januari

Läs hela programmet

Om UCMR

UCMR grundades 2004. UCMRs vision är att utveckla en världsledande vetenskapsmiljö som främjar spjutspetsforskning inom molekylär och translationell infektion. I dag omfattar UCMR över 60 forskargrupper från tio institutioner vid Medicinska fakulteten och Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.
Forskningsområdena inkluderar mikrobiell patogenes, molekylär- och cellbiologi, kemi, klinisk mikrobiologi, strukturbiologi, immunologi, epidemiologi, mikrobiell ekologi, fysik, matematik och datadriven vetenskap.

UCMRs webbplats

För mer information, kontakta gäran:

Yaowen Wu
Teresa Frisan