Publicerad: 2023-05-30 Uppdaterad: 2023-09-07, 13:43

Umeåforskare tar ledning i ung akademi

NYHET Ronnie Berntsson, docent i medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet, har valts till ny ordförande för Sveriges unga akademi, SUA.

Text: Ola Nilsson

– Kunskap och forskning är avgörande och det är med stor respekt för det som jag ser fram emot att inta ordföranderollen i SUA, säger Ronnie Berntsson. Akademin planerar att kommande året att ha ett särskilt fokus på just vårt utåtriktade arbete och vi kommer göra vårt yttersta för att bidra till en hoppfull framtid för Sveriges unga akademi, säger Ronnie Berntsson.

Sveriges unga akademis ledning består av fem ledamöter ur akademin: en ordförande, en vice ordförande och tre ledamöter. De väljs för en mandatperiod på ett år vid det sista akademimötet under våren. Ronnie Berntsson har tidigare varit vice ordförande för akademin.

Till nyhet på SUA:s webb

Ronnie Berntsson