Publicerad: 2023-03-09

Umeåstudent tävlade i Vinteruniversiaden 2023

NYHET Vinteruniversiaden, numera kallad FISU World University Games, arrangerades under januari i amerikanska Lake Placid. Wilhelm Ytfeldt, student vid Fysioterapeutprogrammet vid Umeå universitet, representerade Sverige i ishockey.

Text: Anna-Karin Eriksson

FISU World University Games är en av världens största internationella mästerskap. Det finns stora likheter mellan hur mästerskapet och ett OS är uppbyggt. FISU Winter World University Games 2023 arrangerades under dagarna 12-22 januari i Lake Placid, USA. Den svenska truppen representerades av ett femtiotal svenska studentidrottare, bland dem fanns Umeåstudenten Wihlem Ytfeldt.

Wilhelm Ytfeldt var uttagen till truppen för det svenska herr ishockeylaget. Han berättar att alla hockeyspelare från de olika länderna bodde på samma ställe. De två första dagarna i Lake Placid ägnade det svenska laget sig åt att lära känna varandra och köra några ispass tillsammans.

–Dag tre spelade vi vår första match mot Tjeckien, direkt efter matchen åkte vi tillsammans till den stora invigningen som verkligen var superproffsigt arrangerad. Länderna mascherade in nation för nation. När det var Sveriges tur gick alla som representerade Sverige ut på isen med flaggor och Sverigekläder, det är bland det häftigaste jag fått uppleva, säger Wilhelm.

Det svenska hockeylaget spelade fem matcher i grundserien, tyvärr gick laget inte vidare i turneringen.

–Jag är väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att uppleva detta. Jag har lärt mig otroligt mycket och har fått lära känna många nya vänner som jag har delat denna upplevelse med. Det är ett minne för livet, får jag chansen skulle jag absolut göra om detta, säger Wilhelm Ytfeldt.

Läs Wilhelms resedagbok från mästerskapet.