Publicerad: 2024-03-05

Umeåstudenternas minnesvärda deltagande i Student-VM

NYHET Under början av året reste elitidrottsstudenterna Anna Aasa, Truls Lindholm, Jonas Carlsson och Jonatan Ståhl till Schweiz för Student VM i skidorientering, en upplevelse de gärna vill göra om.

Student-VM i skidorientering arrangerades 12–16 januari i Lenzerheide, Schweiz. Den svenska truppen bestod av totalt sju åkare, tre damer och fyra herrar, bland dem fanns elitidrottsstudenterna Anna Asa, Truls Lindholm, Jonas Carlsson samt Jonatan Ståhl representerade. Samtliga är antagna vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan och kombinerar sin elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet samt vid SLU Umeå.

OKCs framgångar i mästerskapet

Jonatan Ståhl fick till ett kanonlopp i mästerskapets inledande sprinttävling och tog hem segern. I masstart medeldistans blev det ytterligare en medalj för Jonatan, denna gång ett silver. Anna Aasa slutade fyra i damernas masstart, endast fyra sekunder från bronsplatsen. Mästerskapet avslutades med sprintstafett där Jonatan Ståhl säkrade vinsten tillsammans med Elin Schagerström.

Samtliga OKC studenter var mycket nöjda med sin upplevelse av Student-VM i skidorientering. Resan bjöd på fint väder och en härlig gemenskap i hela det svenska laget, ett äventyr samtliga fyra skulle vilja göra om.

Läs elitidrottsstudenternas resedagbok från Student-VM 2024