Publicerad: 2023-06-01 Uppdaterad: 2023-06-02, 08:24

Universitetet försiktigt uppåt i internationell hållbarhetsranking

NYHET I årets ranking Times Higher Education Impact Ranking hamnar Umeå universitet på plats 300–400 av 1 599 lärosäten runt om i världen. Det är en uppgång jämfört med föregående års ranking där universitetet rankades på plats 400–600.

Text: Jakob Mjöbring

Det är andra gången Umeå universitet deltar i Times Higher Education Impact Ranking och lyckades alltså bättre än i fjol, och för fler än hälften av de tio globala mål som universitetet är rankade inom hamnar lärosätet på plats 100–200.

Till årets ranking har Umeå universitet rapporterat in uppgifter för tio globala hållbarhetsmål jämfört med fyra i fjol. Inför kommande år är planen att rapportera in uppgifter för alla de 17 globala hållbarhetsmål som rankingen omfattar.

– För oss som ett fullbreddsuniversitet är det självklart att hela vår verksamhet ska speglas i rankingen, men det krävs en hel del jobb för att komma med på de här globala rankinginstitutens listor, säger universitetsdirektör Hans Wiklund. Till i år har vi växlat upp det arbetet något och vi ser det som ytterligare en sporre i vårt viktiga hållbarhetsarbete.

Högst på God hälsa och välbefinnande

Det mål där universitetets verksamheter rankas allra högst, jämfört med de andra lärosätena i rankingen, är mål nummer tre om god hälsa och välbefinnande. När det gäller aspekten forskning så rankas universitetet allra högst, jämfört med de andra lärosätena, när det gäller mål 16, om fredliga och inkluderande samhällen.

Även inom andra mål rankas universitetets forskning högt. Gällande utbildning så handlar det mer om kvantiteter och där sticker mål nummer tre om god hälsa och välbefinnande ut. På minussidan i universitetets hållbarhetsarbete finns till exempel brister i universitetets källsortering av avfall och i styrning kopplat till mål nummer tolv om hållbar konsumtion och produktion.

Umeå universitet är på plats tre av totalt fyra svenska lärosäten som deltar i årets Times Higher Education Impact Ranking.

– Rankingen fyller flera syften och kan dels användas som ett verktyg i universitetets eget hållbarhetsarbete, som grund för ständiga förbättringar, dels är den ett sätt att kommunicera hur universitetet presterar i hållbarhetsfrågorna. Ranking kan också vara en faktor i hur attraktivt universitetet är för framför allt presumtiva internationella studenter, avslutar Hans Wiklund.