Publicerad: 2022-12-12

Vårens antagningsbesked – nytt rekord i antagna studenter

NYHET Den 9 december kom antagningsbeskedet för de program och kurser som startar på vårterminen. Umeå universitet ökar antalet antagna till vårens utbildningsprogram med strax över fyra procent jämfört med förra året. Det är den största antagningen på våren som Umeå universitet någonsin haft, även större än under pandemiåren. Vad gäller enstaka kurser blev det en nedgång på cirka två procent.

Text: Maja Wik

Det är många blivande studenter som väntar på besked om antagning för att börja studera vid Umeå universitet i vår. Av ungefär 63 000 sökande har 24 856 blivit antagna till ett program eller en kurs vid Umeå universitet våren 2023. Trots ett rekordår i totalt antal antagna studenter år 2022 fortsätter vi alltså att öka antalet antagna på program med 4,2 procent. Det är den största programantagningen på våren universitetet haft och gör oss till landets femte största lärosätet sett till vårterminens program.

– Det känns mycket inspirerande att så många vill studera vid Umeå universitetet. Det är ett gott betyg till våra utbildningar. Nu hoppas vi att de allra flesta också tackar ja och börjar studera hos oss till våren, säger Heidi Hansson.

Sjuksköterskeutbildningen är den utbildning som har flest antagna för vårterminen. Men den största ökningen av antalet antagna ser vi på förskolelärarprogrammet och vid yrkeslärarprogrammet, som båda är viktiga för den samhällsomvandling som sker i norra Sverige just nu. Yrkeslärarprogrammet har nu fått Skellefteå som utbildningsort och sedan en tid tillbaka har det även varit möjligt att studera till sjuksköterska på distans med träffar i Skellefteå eller Lycksele för att underlätta för studenten.

– Universitet är en viktig aktör i samhällsomvandlingen när det gäller såväl högre utbildning som forskning och samverkan. Det känns väldigt roligt att våra satsningar för att möta behoven av ökad kompetens har gett resultat så fort och så tydligt, säger Heidi Hansson.

Läs mer om antagningen till vårens högskoleutbildningar på uhr.se.