Publicerad: 2022-04-08

Veckans humanist: Samuel Björklund

NYHET Han jobbar i civilsamhället med att stötta förtroendevalda att utveckla sin verksamhet något som inkluderar såväl processledning och utbildning som teknikstöd och är alumn vid Humanistiska fakulteten.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Jag läste till rörmokare på gymnasiet och var under den tiden även politiskt engagerad. På SO-lektionerna märkte jag att de frågorna och tankar jag hade inte nödvändigtvis delades av andra i klassen.

– Det fick mig att känna hur viktigt samhällsengagemang är för mig, och under en tågluff efter studenten bestämde jag att det också var något jag vill jobba med. Ett steg mot det målet var vidareutbildning, och då passade filosofi mig väldigt bra eftersom det gav verktyg att förstå och analysera på djupet.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora i allmänhet och filosofi i synnerhet blir för mig en möjlighet att både lyfta blicken och fördjupa sig - att inte bara titta på vad som sker utan även analysera hur det sker och varför. Det ger helt enkelt analytiska verktyg som är användbara även utanför de filosofiska rummen.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar i civilsamhället med att stötta förtroendevalda att utveckla sin verksamhet – både utifrån vad de vill, och utifrån organisationens gemensamma mål. Det inkluderar såväl processledning och utbildning som teknikstöd och fika, allt utifrån vad situationen kräver.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Ideell sektor och dess organisationer är otroligt viktiga för Sveriges samhälle, både i nutid och historiskt. Ideellt engagemang är en enorm resurs både i det som faktiskt produceras och i att folk vill engagera sig ideellt för det gemensamma i den här utsträckningen.

– Om man får bli lite filosofisk skulle jag säga att det är en relation mellan människan och sitt samhälle som är otroligt eftersträvansvärd. Samtidigt står sektorn och dess stora organisationer inför utmaningar och ett uppdämt utvecklingsbehov för att det här ska bibehållas. Att jag får vara en del av det arbetet, och underlätta den utvecklingen är helt klart den starkaste drivkraften för mig.

Vad är roligast i jobbet?

– När det kommer till arbetsuppgifter så är det roligaste att träffa de förtroendevalda, men också att diskutera organisationens strategiska frågor samt planera och följa upp verksamhet. Där kommer också vetenskapsfilosof väl till pass för att lista ut vart vi vill, varför och hur vi kan mäta måluppfyllselsen.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Jag är stark förespråkare för att en utbildning i humaniora ska leda till sysselsättning och hoppas fler vågar satsa på det på samma sätt som jag gjort. Men det krävs lite mod och driv för att lyckas. Bli inte avskräckt av tanken på att inte få ett jobb med samma titel som din utbildning.

– Att plugga humaniora utvecklar ens förmåga att reflektera, analysera och problematisera så extremt mycket, och det har du användning av i precis alla yrken. Jag jobbar ju inte som filosof nu, men det finns inte en dag när jag inte har nytta av den utbildningen.

2018 tilldelades Samuel Björklund Humanistiska studentkårssektionens akademiska pris.