Publicerad: 2023-09-19 Uppdaterad: 2023-09-20, 15:00

Framsteg inom ALS-forskning belystes

NYHET Hur ärvs ALS? Vilken hjälp finns att få? Finns det några lovande nya mediciner? Frågorna var många när forskare från Umeå, Uppsala, Göteborg, Stockholm och Karolinska institutet föreläste om ALS och svarade på frågor under ett populärvetenskapligt webbinarium.

Text: Sara Rimpi

På internationella ALS-dagen i juni 2023 hölls en digital informationskväll om ALS. Det populärvetenskapliga webbinariet arrangerades av ALS-forskning i Umeå i samarbete med Neuroförbundet och Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning.

Peter Andersen, neurolog vid Norrlands universitetssjukhus och forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper på Umeå universitet, föreläste om orsaker till ALS och nedärvning, liksom om läkemedelsstudier idag och imorgon.

Övriga talare var Anton Tjust från Uppsala universitet, Anneli Ozanne från Göteborgs universitet, Eva Hedlund från Stockholms universitet, Sebastian Lewandowski från Karolinska institutet och Sebastian Thams från Karolinska institutet. Föreläsningarna spelades in och går att ta del av på Ulla-Carin Lindquists stiftelses hemsida.

Moderatorerna Lise Lidbäck, Pontus Löfgren och Ulrika Nordström avrundade mötet med en öppen frågestund (se videoklipp nedan). Frågorna hade skickats in i förväg eller ställdes i chatten under mötet.

Det kom in över 100 frågor och ALS-forskning Umeås Peter Andersen har tillsammans med Anneli Ozanne från Göteborgs universitet och Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande, svarat på frågorna som inte hanns med under frågestunden. Dessa finns nu publicerade på medarrangörerna Ulla-Carin Lindquists stiftelses och Neuroförbundets hemsidor.

Frågestund – webbinarium om ALS juni 2023

Inför webbinariet som hölls på ALS-dagen 2023 kunde deltagare ställa frågor om ALS. Deltog gjorde forskare från Karolinska institutet och universiteten i Umeå, Uppsala, Göteborg och Stockholm, samt medarrangörerna Neuroförbundet och Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning.