Studentmarskalk

Bild: Mattias Pettersson

Vill du vara studentmarskalk vid Umeå universitets Vårpromotion den 18 maj 2024?

Vårpromotionen är en av Umeå universitetets två akademiska högtider, en högtidlig ceremoni med flera hundra inbjudna gäster och övriga besökare. Dagen inleds med ceremonin i Aula Nordica med promotion av de doktorer som under de senaste åren har avlagt sin doktorsexamen och jubeldoktorer som tog ut sin doktorsexamen för 50 år sedan. Direkt efter ceremonin hålls banketten i Universum.

Vid Vårpromotionen lördag 18 maj har du som studentmarskalk en viktig roll att representera Umeå universitets studenter och dess studentkårer och bidrar härigenom till den högtidliga atmosfären och att Vårpromotionens alla gäster känner sig välkomna.

Du är välkommen att anmäla ditt intresse som studentmarskalk via länk nedan.

Tider och arbetsuppgifter

Informationsträff, övning och tider för Vårpromotionen

I början av maj – Informationsträff

En informationsträff för alla studentmarskalkar, men särskilt för dig som inte varit med förr.

Under vecka 20 – Övning

En övning hålls i Aula Nordica, samt även utlåning av studentmössor och handskar.

Lördag 18 maj

13.00 Samling för studentmarskalkar i Aula Nordica.
16.00 Ceremoni i Aula Nordica.
18.00 Bankett i Universum.

Arbetsuppgifter för studentmarskalkar

• Välkomna gästerna vid entrén till Aula Nordica.
  • Stå med fanor både ute och inne innan ceremonin och på scenen under ceremonin.
  • Dela ut program och hjälpa gästerna till rätta innan ceremonin.
  • Öppna bildörrar och vid regn hålla paraplyer för gästerna.
  • Hjälpa gästerna att hitta till banketten.

Klädkod

Som studentmarskalk måste du bära högtidsdräkt för att kunna delta. Läs mer nedan.

Högtidsdräkt vid ceremoni och bankett

Det är viktigt att klädkoden följs för att ceremonin och banketten ska få dess högtidliga atmosfär och bli en minnesvärd dag för alla. Klädkoden gäller för samtliga som ska närvara på scenen, oavsett om du är studentmarskalk eller professor.

Som studentmarskalk ska du ha

• Balklänning (en golvlång klänning i ett finare tyg som går hela vägen ner till golvet) samt finare skor, med stängd tå
  • Svart frack med vit väst och vit fluga, samt svarta finskor (gärna lackskor) och svarta sockar.

Samtliga studentmarskalkar ska även bära kårband, studentmössa och vita handskar. Kårband kan du få av din studentkår.

Om du inte har möjlighet till föreskriven klädkod, kan du tyvärr inte delta som studentmarskalk. Mejla gärna studentmarskalk@umu.se om du har några frågor om klädkoden!

Utlåning av studentmössor och handskar

Vid övningen för studentmarskalkar finns ett antal studentmössor och handskar för utlåning. Ange gärna i anmälan om du vill låna mössa eller handskar.

Utlåning av frack

Vi har ett par frackar för utlåning. Mejla gärna studentmarskalk@umu.se om du själv inte äger en frack eller kan låna en själv.

Vårbankett

Som tack för hjälpen bjuds alla studentmarskalkar att delta vid banketten. Banketten börjar med en välkomstdrink. Förrätt, huvudrätt och dessert serveras med vin eller alkoholfria alternativ. Och efter kaffet blir det dans.

Anmälan

Kom ihåg att platserna som studentmarskalk är begränsade, så anmäl dig så snart som möjligt. Du som antas kommer att få mer information via mejl.

Anmäl ditt intresse via detta formulär.

Kontakta oss

Du når oss som arbetar med studentmarskalkarna under Vårpromotionen på studentmarskalk@umu.se.

Senast uppdaterad: 2024-03-11