Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)
Docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Universitetslektor och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Disputerade 2013 på avhandlingen Norden, nationen och historien: Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919–1972, som behandlar förändring av – och interaktion mellan – historiekulturer i Norden. Postdoktorprojektet som avslutades 2017 hette "En av staten godkänd historia" och behandlade Statens läroboksnämnds granskning och godkännande av historieläroböcker mellan 1938 och 1991, som en del av den nationella förhandlingen om den nationella historien. Jag är även verksam inom forskningsmiljön "Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning". Läs mer om forskningsmiljön.
Inom ramen för Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD) ingår jag i projektet "Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie" där jag primärt studerar hur historielärare hanterar potentiellt kontroversiella frågor i sin undervisning. Läs mer om UmSOD.
Jag är även forskningsledare för det internationella forskningsprojektet Teaching Rival Histories, som finansieras av Vetenskapsrådet (2019–2022). Detta projekt är inriktat på att undersöka historielärares epistemologiska utgångspunkter och konsekvenserna av dessa för deras undervisning.
Jag har det övergripande ansvaret i redaktionskommittén för tidskriften Nordic Journal of Educational History.
Jag undervisar främst på kurserna "Democracy, Human Rights and Sustainability: Global Perspectives in Education" på grundnivå samt "Utbildningshistoria" på avancerad nivå.