"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Design för idékommunikation

Välkommen till kursen Design för idékommunikation som ges på distans

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering, grafisk design och muntlig argumentation som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

    Du får genom praktiska övningar och projektarbete möjlighet att tillämpa dessa grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering. Du kommer att utföra uppgifterna ibland i grupp och ibland enskilt.

    Under de sista veckorna i kursen kommer du att arbeta med att visualisera en idé som du själv väljer.

    Teknisk utrustning
    Under självstudieveckorna har vi webbaserade videomöten av olika slag, oftast via Zoom. För att det ska fungera bra krävs att du har tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera, headset och bra internetuppkoppling (stabil trådlös uppkoppling eller fast uppkoppling via nätverkskabel).

    Planera dina studier
    Detta är en distansutbildning med 50% studietakt, där du gör dina studier helt hemifrån. Du bestämmer själv hur och när du vill plugga, men förväntas också ta stort eget ansvar för dina studier och planering. Kursen har en egen studieguide som presenterar lärandemål, resurser, litteratur, examinationer med mera. I kursens schema i TimeEdit hittar du alla planerade kursaktiviteter. Gör gärna din egen studieplan så blir det lätt att hålla takten.

    Vad händer om jag blir sjuk?
    Kursen har inga obligatoriska träffar. Vad som är obligatoriskt är inlämning och examination.
    Om du blir sjuk (det händer oss alla) och du har anmält dig till en frivillig träff där du inte kan vara med så behöver du ta kontakt med läraren för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig den missade träffen.

    Särskilt pedagogiskt stöd
    Om du har beviljats särskilt pedagogiskt stöd meddelar du kursansvarig.

    Schemaändringar
    Det kan vara så att den undervisande läraren blir sjuk vilket gör att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Blir det så med väldigt kort varsel (samma morgon) så meddelar vi dig det via Canvas, e-post och/eller sms. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa din e-post varje morgon.

     

    Fäll ihop
  • Lärarplattformen Canvas och mötesverktyget Zoom

    Lärplattformen Canvas
    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, inspelade föreläsningar, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från lärarna. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Det mesta av kommunikationen med dina lärare och studiekamrater har du i Canvas. När du har aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen så kan du logga in i Canvas/den här kursens kurssajt.

    Du ansvarar för att den mejldress du lägger in på Canvas är den som du läser regelbundet.

    Mötesverktyget Zoom
    Vi använder Zoom som mötesverktyg i kursen. Se till att du har laddat hem Zoom till din dator och att du kan använda programmet före kursstart. Kursen kommer att ha en och samma webblänk till samtliga digitala kursträffar via Zoom:

    https://umu.zoom.us
    Mötes-ID: 624 3120 9104
    Lösenord: idekom24

    Direktlänk: https://umu.zoom.us/j/62431209104?pwd=SEN3SHhhSG9DcEdFdkhsL2dwd09TUT09

    Egen dator och internet
    För att kunna delta i denna distanskurs behöver du ha tillgång till en dator med mikrofon och webbkamera samt en stabil internetuppkoppling. Det är också bra att du har tillgång till en relativt ostörd arbetsplats för att du ska kunna delta på bästa sätt vid våra digitala kursträffar. Vi vill också att du alltid deltar med din webbkamera påslagen under våra träffar, så tänk på att inte ha andra människor i bakgrunden.

    Egna programvaror
    Som student vid Umeå universitet har du tillgång till Microsoft Powerpoint via Office 365, men för att kunna genomföra de praktiska designuppgifterna i kursen vill vi att du i god tid innan kursstart också skaffar och bekantar dig med någon mer kraftfull programvara för grafisk formgivning, exempelvis Adobe Illustrator (finns för windows, mac och ipad), CorelDRAW (windows och mac) eller Affinity Designer (windows, mac och ipad). Goda kostnadsfria alternativ är exempelvis Linearity (mac och ipad), SketchUp (windows och mac) eller Inkscape (windows och mac).

    I kursen finns tyvärr ingen tid eller några resurser för programvaruutbildning, men för alla dessa program finns gott om instruktionsfilmer på nätet – sök med ordet ”tutorial” och programvarans namn på exempelvis YouTube så hittar du mängder av filmer. Observera: för att kunna dra nytta av instruktionsfilmerna, som oftast är på engelska, rekommenderar vi starkt att du installerar en engelskspråkig version av programvaran. Annars kan det bli svårt för dig att hänga med i instruktionsfilmerna då deras programversioner är på engelska. 

    IT Support
    Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Kontakt
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Niklas Andersson.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Kontakt med lärare och klasskamrater under kursens gång
    Håll kontakt med dina lärare och studiekamrater under självstudieperioderna och gärna mellan träffarna. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)