"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Design för idékommunikation

Välkommen till Designhögskolan och kursen Design för idékommunikation!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med onsdag 13 mars till och med onsdag 20 mars. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 20 mars förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg, så att hen kan registrera dig manuellt.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

  • 4. Börja kursen

    Schemat finns också i textformat

    Schemat finns tillgängligt 4 veckor för kursstart på Time Edit.
    Observera att schemat är preliminärt fram till en månad före kursstart.

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering, grafisk design och muntlig argumentation som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

    Du får genom praktiska övningar och projektarbete möjlighet att tillämpa dessa grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering. Du kommer att utföra uppgifterna ibland i grupp och ibland enskilt.

    Under de sista veckorna i kursen kommer du att ingå i en mindre grupp och arbeta med att visualisera en idé som ni själva väljer.

    Schemaändringar
    Det kan vara så att den undervisande läraren blir sjuk vilket gör att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Blir det så med väldigt kort varsel (samma morgon) så meddelar vi dig det via Canvas, e-post och/eller sms. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa din e-post varje morgon.

     

  • Lärarplattformen Canvas

    Lärplattformen Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från lärarna. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    När du har aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen så kan du logga in i Canvas/den här kursens kurssajt.

    Du ansvarar för att den mejladress du lägger in på Canvas är den som du läser regelbundet.

    Egen dator och internet
    För att kunna lämna in övningsuppgifterna i denna kurs behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling.

    Egna programvaror
    Som student vid Umeå universitet har du tillgång till Microsoft Powerpoint via Office 365, men för att kunna genomföra de praktiska designuppgifterna i kursen vill vi att du i god tid innan kursstart också skaffar och bekantar dig med någon mer kraftfull programvara för grafisk formgivning, exempelvis Adobe Illustrator (finns för windows, mac och ipad), CorelDRAW (windows och mac) eller Affinity Designer (windows, mac och ipad). Goda kostnadsfria alternativ är exempelvis Linearity(mac och ipad), SketchUp (windows och mac) eller Inkscape (windows och mac).

    I kursen finns tyvärr ingen tid eller några resurser för programvaruutbildning, men för alla dessa program finns gott om instruktionsfilmer på nätet – sök med ordet ”tutorial” och programvarans namn på exempelvis YouTube så hittar du mängder av filmer. Observera: för att kunna dra nytta av instruktionsfilmerna, som oftast är på engelska, rekommenderar vi starkt att du installerar en engelskspråkig version av programvaran. Annars kan det bli svårt för dig att hänga med i instruktionsfilmerna då deras programversioner är på engelska. 

    IT Support

    Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

  • Praktisk information

    Kontakt med skolan

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Niklas Andersson.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Särskilt pedagogiskt stöd
    Om du har beviljats särskilt pedagogiskt stöd meddelar du kursansvarig.

    Närvaro
    i denna kurs har vi flera undervisningstillfällen där närvaro är starkt rekommenderad. Det beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller redovisning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan bli sjuk eller andra omständigheter som gör det omöjligt att delta vid en sådan kursträff. Skulle du missa någon av dessa träffar har du möjlighet att komplettera vid kursens uppsamlingstillfälle på plats på Designhögskolan i Umeå måndag 19 juni 2023 kl. 9:00-16:00.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Tillträde till skolan
    På grund av beslut om förstärkta säkerhetsåtgärder på Umeå universitet är Designhögskolans ytterdörrar låsta. Endast personer med giltigt Umu-kort har tillträde till byggnaden. Om du inte redan har ett kort så hittar du information finns under rubriken ”Ny vid Umeå Universitet”. Umu-kortet aktiveras först när du har registrerat dig på kursen. Mellan 08.00-17.00 så räcker det med kort, 17.00-19.00 så krävs kort och pinkod.

    Datorlabb
    Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. Därför går det i de flesta fall inte att använda labben under dagtid under andra tider än de som är bokade enligt kursens aktuella schema. Före kl 9 och efter 16 så är det öppet för alla att använda datorlabben. Då är det först till kvarn som gäller. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto.

    Fika/Lunch
    På Konstnärligt Campus finns restaurangen Bygden (av Kummin).
    I Designhögskolans studentkök finns även mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat. Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomat finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Utskrifter
    UmU kortet kan användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden eller liknande). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)