"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

HR-arbete i teori och praktik

Välkommen till Pedagogiska institutionen! Du är antagen till kursen HR-arbete i teori och praktik, 15 hp, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Kom igång med dina studier

    Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen. 

    För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta här nedanför.

    1. Aktivera ditt Umu-id.
    Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.

    2. Registrera dig på kurs
    En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via studentwebben: https://www.umu.se/student/.

    Webbregistreringen är öppen 9 - 17 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering: administration.pedag@umu.se

    Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se

    3. Canvas
    För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. 

    På kursplattformen Canvas hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs.

    För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    16 januari

    Tid: Se Kursstartsinfo nedan

    Plats: Se Kursstartsinfo nedan

    Måndagen den 16 januari öppnas kurssidan på kursplattformen och du kommer åt det material du ska använda på inledande modulen, HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp. Ansvarig lärare kommer skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplad en viss tid den 16 januari för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Denna kurs ges på 50% studietakt helt på distans, utan fysiska träffar. Kursen har inga fasta tider eller dagar där du förväntas sitta uppkopplad för att ta del av undervisningen.

    kursplanen finns information om kursens innehåll och upplägg samt i litteraturlistan hittar du vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.

    Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och tillsammans med andra där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning. Kursen uppdelad i två moduler á 7,5 hp.

    Modul 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
    Modul 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv, 7,5 hp

    Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare Jenny på: info.pedag@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör Susanne på: administration.pedag@umu.se

    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter

    Fäll ihop
  • TIPS inför kursstart!

    Ny på distans vid Umu

    Kika gärna på de Digitala studiestartsförelänsingar som hålls 10 - 13 jan. Se mer info på länk nedan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)