"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Journalistik

men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när.  Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 23-augusti till och med tisdag den 31-augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 31 augusti förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).


    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.
    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 31/8

    Tid: 8,30

    Plats: HA226

    Förberedelse, måndag 30/8, Egen inläsning: Repetera litteratur från modul 2, termin 1! Allt du kan hitta om nyhetsvärdering, etik och källkritik, nyhetsskrivande, intervjuer m m.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ges med 100% studietakt på campus i Umeå och pågår 30 augusti till 16 januari 2022.

    Givet de speciella omständigheterna kring Covid 19.  I april beslutade Umeå universitet om en gradvis återgång till campus under höstterminen som börjar med att nybörjarstudenter på utbildningsprogram ges möjlighet till undervisning på plats, medan övriga studenter fortsätter med digital undervisning fram till den 29 september.
    Följ informationen på: https://www.umu.se/covid-19/

    Antagen med villkor
    Om det står i ditt antagningsbesked att du är antagen med villkor så beror det på att du blivit gruppanmäld innan alla resultat var inrapporterade för vårterminen.

    Vi går igenom dessa och plockar bort villkoret för de studenter som är behöriga i tid innan självregistreringen öppnar.

    Behörighetskravet för den här kursen är:
    Godkända resultat på termin 1 och 2 på Journalistprogrammet (HGJRN) eller Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.

    Kursplan och Litteratur
    Kursplan och litteraturlista (OBS! se litteraturlista from 2121 V36) finner du på kursens hemsida i samband med detta välkomstbrev. Du skaffar själv litteraturen. Du förväntas under kursens gång läsa all litteratur som är angiven på listan. Kurslitteraturen kommer att presenteras i samband med kursintroduktionen

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Programansvarig

    Kerstin Engström

    Studieadministratör

    Margareta Lindblom

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)