"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Konstpedagogik i samtida konstformer

Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 28 augusti - 4 september.

    Mer information om studentwebben hittar du här.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 4 september riskerar du att förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"

    Antagen med villkor 

    Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).

    Lämna återbud

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    18/9

    Tid: 13.00 - 16.00

    Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till vår lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.

    Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.

    • OBS! Vi reserverar oss för ev ändringar rörande kursstarten då universitetet följer folkhälsomyndighetens  rekommendationer rörande COVID-19.
      Mer information hittar du här.

    Kursstart

    Kursen är en distansutbildning, utspridd på två terminer och består av självstudier och sex träffar som pga Covid 19-situationen, delvis genomförs digitalt – med mötesverktyget Zoom. Vi har i kursens första modul planerat för fysiska träffar i Umeå (med reservation för ändringar med hänvisning till Covid 19) den 13-14 november 2020 samt 22-23 januari 2021. Vid dessa träffar genomför vi utställningsbesök i Bildmuseet, gruppövningar och workshops. Kursens andra och avslutande modul under vt 2021, består av ett individuellt projektarbete där varje kursdeltagare genomför en konstpedagogisk aktivitet i en utställning av samtida konst, eller i anslutning till offentliga konstverk, med en målgrupp och en genomtänkt metod. Detta projekt redovisas för alla kursdeltagare i slutet av kursen, 27 maj, via Zoom.

    Vi som håller i kursen är Lisa Lundström (museiintendent/ konstpedagog, Bildmuseet), Anna Widén (lektor/ kursansvarig – Estetiska ämnen), Hans Örtegren (lektor/ docent, Estetiska ämnen) och Frida Marklund (adjunkt, Estetiska ämnen).

    När du tackat ja till kursen och registrerat dig enligt instruktionerna du får vid antagningen, så får du en inbjudan till Umeå universitets lärplattform Canvas, via ett mail. Ett detaljerat schema och en studieguide finner du i Canvas. Här finns också PDF:er med den viktigaste litteraturen samt läsanvisningar inför första träffen. Har du några frågor som rör kursens innehåll eller upplägg finns kontaktuppgifter till kursansvarig och lärare

    Information om Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen går på halvfart (50% studietakt). Att läsa en kurs med 50% studietakt innebär ca 20 timmars studier per vecka. Kursen går mestadels på distans men med ett antal fysiska träffar här på Umeå universitets campus. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattformen.

    Under träffarna kommer de praktiska moment samt redovisningar som ingår i kursen genomföras. Du måste ha genomfört dessa praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna.

     

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering?
    Kontakta studieadministratör

    Frågor kring studiestöd?
    Kontakta studierektor

    Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
    Ansvarig lärare: Lisa Lundström och Anna Widén

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering?  inloggning?
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-786 63 00

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)