"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 1

Du är antagen till kursen Kroki 1, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag 29 augusti till och med Måndag 5 september. Om du inte har registrerat dig senast den 5 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Torsdag 8 september

    Tid: Grupp 1 16.30, Grupp 2 19.00

    Schemat finns också i textformat.

    Observera att vi fortfarande arbetar med schemat och det kommer att vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen kommer att delas upp i två grupper. Det innebär att grupp 1 har lektion 16.30-18.30 och grupp 2 19.00-21.00. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under augusti månad. Beskedet skickas till den e-postadress du uppgett på antagning.se. Har du frågor runt gruppindelning så skicka dem till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Vi använder oss av lärplattformen Canvas. För att komma åt kursens sajt i Canvas behöver du ha registrerat dig på kursen.

    Designhögskolans entrédörr låses 17.00 därför är det viktigt att du skaffar dig Umu-id och ett Umu-kort så att du kommer in på skolan. Om du inte redan har det så hittar du information finns under rubriken ”Ny vid Umeå Universitet”. Umu-kortet aktiveras först när du har registrerat dig på kursen. Behörigheten kommer att vara torsdagar 17.00-21.00.

    Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Linnéa Dimitriou. Vid det första kurstillfället behöver du inte ha med dig något material.
    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Linnéa Dimitriou.

    Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30 respektive 19.00.

    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till introducera olika aspekter av att teckna efter levande modell. Vi kommer att prova på olika sorters tekniker för att snabbt och med precision kunna återge människokroppen framför oss. Vi arbetar först med fokus på linjen, sedan på ljus/mörker och till sist arbetar vi med fokus på mönster och volym.

    Vi arbetar efter levande modell och de praktiska övningarna på kursen är stommen i kursen.  Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen är uppdelade på tre tillfällen som behandlar de olika temaområdena. Vid examinationstillfällena samtalar vi i grupper om ett urval av teckningar.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    • Medier för att skissa med, så som ritkol, vit krita, blyerts, bläck, tusch.
    • Sudd, linjal, pappersklämmor för att fästa pappret på befintliga masonitskivor.
    • Papper att teckna på - både vitt och färgat (förslagsvis brun skyddspapp på rulle).
    • En mapp att förvara teckningar i (man kan tillverka en enkel variant med kartong och silvertejp).
    • Fixativ eller hårsprej för att fixera kolteckningar (dragskåp finns att använda på skolan).

    En detaljerad materiallista med tips och länkar till leverantörer kommer närmare kursstart. Observera att materialet behövs inte förrän tillfälle 2. Första kursdagen vecka 36 är en introduktion till kursen, vi tecknar först veckan därpå.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Linnéa Therese Dimitriou
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Den här kursen bygger på praktiska övningar - teckning efter levande modell under handledning. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar men intentionen ska vara att delta på plats så mycket som möjligt. Om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, vänligen meddela detta till läraren. Vid frånvaro hänvisas du till en hemuppgift för aktuell vecka som publiceras på Canvas.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Du behöver komma i god tid för att vara startklar när vi börjar- senast kl.16.30 (grupp 1) respektive 19.00 (grupp 2) ska du ha ställt iordning ditt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 (grupp 1) respektive 19.00-21.00 (grupp 2) om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Länk till schemat med lokalbokningar finns på kursens canvas-sida och uppdateras löpande.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Behörigheten på kortet aktiveras inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller torsdagar kl. 17.00-21.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Strandgatan. Mer information om UmU-kortet finns längre ner under rubriken Ny vid Umeå Universitet.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)