"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 1

Du är antagen till kursen Kroki 1, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag 29 augusti till och med Måndag 5 september. Om du inte har registrerat dig senast den 5 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    Torsdag 8 september

    Tid: Grupp 1 16.30, Grupp 2 19.00

    Schemat finns också i textformat.

    Observera att vi fortfarande arbetar med schemat och det kommer att vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen kommer att delas upp i två grupper. Det innebär att grupp 1 har lektion 16.30-18.30 och grupp 2 19.00-21.00. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under augusti månad. Beskedet skickas till den e-postadress du uppgett på antagning.se. Har du frågor runt gruppindelning så skicka dem till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Vi använder oss av lärplattformen Canvas. För att komma åt kursens sajt i Canvas behöver du ha registrerat dig på kursen.

    Designhögskolans entrédörr låses 17.00 därför är det viktigt att du skaffar dig Umu-id och ett Umu-kort så att du kommer in på skolan. Om du inte redan har det så hittar du information finns under rubriken ”Ny vid Umeå Universitet”. Umu-kortet aktiveras först när du har registrerat dig på kursen. Behörigheten kommer att vara torsdagar 17.00-21.00.

    Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Linnéa Dimitriou. Vid det första kurstillfället behöver du inte ha med dig något material.
    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Linnéa Dimitriou.

    Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30 respektive 19.00.

    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till introducera olika aspekter av att teckna efter levande modell. Vi kommer att prova på olika sorters tekniker för att snabbt och med precision kunna återge människokroppen framför oss. Vi arbetar först med fokus på linjen, sedan på ljus/mörker och till sist arbetar vi med fokus på mönster och volym.

    Vi arbetar efter levande modell och de praktiska övningarna på kursen är stommen i kursen.  Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen är uppdelade på tre tillfällen som behandlar de olika temaområdena. Vid examinationstillfällena samtalar vi i grupper om ett urval av teckningar.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    • Medier för att skissa med, så som ritkol, vit krita, blyerts, bläck, tusch.
    • Sudd, linjal, pappersklämmor för att fästa pappret på befintliga masonitskivor.
    • Papper att teckna på - både vitt och färgat (förslagsvis brun skyddspapp på rulle).
    • En mapp att förvara teckningar i (man kan tillverka en enkel variant med kartong och silvertejp).
    • Fixativ eller hårsprej för att fixera kolteckningar (dragskåp finns att använda på skolan).

    En detaljerad materiallista med tips och länkar till leverantörer kommer närmare kursstart. Observera att materialet behövs inte förrän tillfälle 2. Första kursdagen vecka 36 är en introduktion till kursen, vi tecknar först veckan därpå.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Linnéa Therese Dimitriou
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Den här kursen bygger på praktiska övningar - teckning efter levande modell under handledning. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar men intentionen ska vara att delta på plats så mycket som möjligt. Om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, vänligen meddela detta till läraren. Vid frånvaro hänvisas du till en hemuppgift för aktuell vecka som publiceras på Canvas.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Du behöver komma i god tid för att vara startklar när vi börjar- senast kl.16.30 (grupp 1) respektive 19.00 (grupp 2) ska du ha ställt iordning ditt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 (grupp 1) respektive 19.00-21.00 (grupp 2) om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Länk till schemat med lokalbokningar finns på kursens canvas-sida och uppdateras löpande.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Behörigheten på kortet aktiveras inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller torsdagar kl. 17.00-21.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Strandgatan. Mer information om UmU-kortet finns längre ner under rubriken Ny vid Umeå Universitet.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)