"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet

Jag som skriver detta heter Anna Olausson och är kursansvarig för denna kurs på 15 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Jag vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 31 augusti.

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Kursen genomförs på halvfart under höstterminen 2020, och innefattar fem träffar varav tre är obligatoriska, samt individuell handledning. Kursintroduktionen och första träffen genomförs digitalt i zoom. Beroende på hur coronaläget utvecklar sig sker de övriga två träffarna antingen digitalt eller vid Campus i Umeå. Träffarna utgörs av kursintroduktion och seminarier, där tre leds av lärare och är obligatoriska och två genomförs i studentgruppen utan lärare.

    Kursintroduktion
    Onsdag 2/9  kl. 10.00-12.00 via Zoom

    Träff 1, seminarium 1
    Onsdag 2/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt) via Zoom

    Föreläsning/workshop, litteratursökning
    Tisdag 8/9 kl 10.00-12.00

    Tider för övriga träffar, se schemat

    Slutseminarium
    Fredag 8/1 kl 09.00-16.00 (obligatoriskt)
    Lokal meddelas senare.

    All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.

    Fäll ihop
  • Inför kursstart

    Före den första träffen behöver jag få uppgift om ämnesval för din magisteruppsats. Detta hjälper mig när handledare ska utses. Maila alltså till anna.olausson@umu.se en kort beskrivning av vad din planerade magisteruppsats kommer att handla om, gärna så snart som möjligt.

    Till den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:

    1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.

    2. Tisdag den 8/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas och ta med till workshopen på tisdag den 8/9 kl 10.00.

    Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anna Olausson.

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anna Olausson

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)