Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet

Jag som skriver detta heter Anders Råde och är kursansvarig för denna kurs på 15 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Vi vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 29 augusti.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Viktigt! Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg. Detsamma gäller om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Kursen genomförs på halvfart under höstterminen 2022, och innefattar tre obligatoriska seminarier, föreläsning/workshop samt individuell handledning. Kursintroduktion sker måndag 29/8 digitalt via zoomlänk som framgår av kurssajten.

    Följande seminarier och föreläsning/workshop erbjuds som digitala zoom-träffar men där även fysisk närvaro är möjlig för studenter som så önskar.

    Preliminärt schema för kursen är enligt följande (kan justeras något utifrån handledarnas bemanningssituation)

    Kursintroduktion - via Zoom
    Måndag 29/8 kl. 15.00-17.00 

    Seminarium 1 - via Zoom
    Tisdag 6/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt) 

    Föreläsning/workshop, litteratursökning - via Zoom
    Torsdag 8/9 kl. 13.00-15.00

    Inlämning av uppsats till mittseminarium
    Onsdag 21/10 senast

    Mitt-seminarium 2 - via Zoom
    Onsdag 28/10 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)

    Inlämning av uppsats till slutseminarium
    Tisdag 3/1-23 senast

    Slutseminarium - via Zoom
    Tisdag 10/1-23 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt) 

    All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.

    Fäll ihop
  • Inför kursstart

    Till den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:

    1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.

    2. Fredag den 9/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas inför workshopen på torsdag den 8/9 kl 13.00.

    Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anders Råde

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anders Råde

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)