TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till den nätbaserade kursen Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter, 15 hp vid Umeå universitet. Kursen har 50 % studietakt och startar måndagen den 31/8 och avslutas den 17/1 2021. Jag som skriver det här brevet är kursansvarig och heter Anneli Nielsen. Jag vill hälsa dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid! Du kommer att träffa mig på kursens hemsida på Cambro och via mail.
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 aug - 2 sep.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 2 september riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här:
https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord
Fäll ihopKursen startar måndag den 31 augusti i lärplattformen Cambro. Du loggar in i Cambro med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Obs! Om du inte ser din kurs i Cambro beror det sannolikt på att du inte har registrerat dig. Om du ändå inte ser din kurs beror det på att läraren inte har öppnat kurssajten för er studenter än.
I den här kursen studeras barn och ungdomar i socioemotionella svårigheter. Specifikt intresse riktas mot kontextuella faktorers betydelse för socioemotionella svårigheters uppkomst. Med teoretisk förankring i sociokulturella, specialpedagogiska och psykologiska perspektiv belyses kunskapsfältet. Dessutom behandlas hur pedagoger kan bemöta barn, ungdomar och deras föräldrar samt hur skolan kan arbeta för att ge stöd och utmaning när socioemotionella svårigheter utgör ett hinder för elevers utveckling och lärande.
Fäll ihopKursen ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Den är helt webbaserad vilket innebär att möten mellan oss endast sker via nätet. Erfarenheter från tidigare kurser visar att det går att skapa närhet, intresse och engagemang då Du kommer att tillhöra en mindre grupp som aktivt kommunicerar såväl dilemman ni mött som de uppgifter ni får. Det ingår i en professionell förväntan på dig som deltagare att du anpassar dig efter gällande sekretesslagstiftning och behåller anonymiserade berättelser för dig själv och inte för dem vidare på ett sätt som kan innebära men för andra. En utförlig beskrivning kursens upplägg, av arbetsordning och innehåll i uppgifterna kommer att finnas på Cambro vid terminsstarten.
Om du har frågor om kursens innehåll kan du kontakta mig som kursansvarig, Anneli Nielsen.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Fäll ihopDen första uppgiften som du får är att skriva en personlig reflektion där du beskriver dig själv, dina förväntningar på kursen samt dina erfarenheter från arbeten och/eller möten med barn/ungdomar/vuxna i socioemotionella svårigheter (cirka 300-500 ord). Uppgiften är för oss en möjlighet att lära känna dig och den ligger som underlag för gruppindelning. Presentationen lägger du in under Uppgifter/Uppgift 1 på Cambro senast onsdagen den 2/9. Schema och studieguide för kursen kommer att finnas på kurssajten i Cambro från kursstart.
Vi vill göra dig uppmärksam på att viss litteratur kommer att vara valbar. Denna ligger under rubriken "Valbar litteratur" i kursplanens litteraturlista. Om du vill börja läsa kurslitteratur redan nu rekommenderar vi att du börjar med Ahlberg (2013) samt Nilholm (2018).
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Vänliga hälsningar
Anneli Nielsen
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop