"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2010-07-02

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Framför allt behandlas frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation och samhälle, samt juridiska och etiska normer på medieområdet. Därutöver ska den studerande under kursen utveckla och fördjupa sina kunskaper i att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår momenten 1) Strategisk kommunikation II, 2) Mediejuridik och -etik samt 3) Nya medier.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - kunna beskriva och förklara hur olika typer av organisationskulturer kan uppstå och användas, - kunna redogöra för olika former av intern och extern organisationskommunikation, - känna till och kunna diskutera olika teoretiska förhållningssätt inom de vetenskapliga fälten organisationsteori, organisationskommunikation och public relations, - visa god kunskap om vad strategisk kommunikation innebär och hur det kan tillämpas, - visa förståelse för, och kritiskt kunna reflektera kring, hur nya medier kan användas av och i organisationer, - visa förståelse för betydelsen av olika ledarskapsfunktioner och roller inom organisationer, - visa god kunskap om och kunna tillämpa gällande lagar om medieverksamhet och informationsspridning, och - visa god kunskap om etiska perspektiv på mediernas roll i samhället och om yrkesetiska regler på området. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten - uppvisa god förmåga att förhålla sig analytiskt till språk, text och bild, - visa utveckling av sina färdigheter i språk-, text- och bildframställning både muntligt, skriftligt och med tekniska/digitala hjälpmedel, - visa förmåga att implementera nya/sociala medier efter olika organisationers behov och kommunikationsmedel, och - visa förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap kring strategisk kommunikation i verklighetsnära situationer (case-studier). Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten - visa förmåga att göra juridiska och etiska överväganden i informations- och kommunikationsarbete.

Behörighetskrav

Univ: Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap termin 1 och 2 eller motsvarande kunskaper. Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, fall-studier, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Moment 1: Strategisk kommunikation II (15 hp) Communication Management II Innehåll Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Momentet ger en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och PR. Förväntade studieresultat: För godkänt moment skall studenten kunna - beskriva organisationers strukturer samt olika former av intern och extern kommunikation, - beskriva och diskutera organisationers olika roller i samhället, - redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet, - förklara sambandet mellan samhället och förutsättningarna för kommunikation, - redogöra för och förklara olika teorier om organisationers kommunikation, - förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära, - identifiera olika organisationskulturer, - identifiera olika former av intern och extern kommunikation, - identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer, och - visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen. Moment 2: Mediejuridik och -etik (7,5 hp) Media, Law and Ethics Innehåll Kursmomentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv, med vissa internationella jämförelser. Förväntade studieresultat: För godkänt moment ska studenten kunna - uppvisa övergripande kunskaper om fr a svensk lagstiftning gällande yttrande- och tryckfrihet, sekretess samt upphovsrätt, - beskriva innebörden i offentlighetsprincipen och hur den förhåller sig till internationell offentlighetslagstiftning, med betoning på EU, - redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet, - tillämpa grundläggande kunskaper om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor, - redogöra för de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige, med vissa internationella utblickar och jämförelser, - tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet, - identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet, - identifiera situationer där principer om öppenhet och offentlighet krockar med personlig integritet och kunna argumentera för olika förhållningssätt, - tillämpa de etiska spelreglerna för press, radio och TV i relation till konkreta fallbeskrivningar, och - diskutera och försvara eller kritisera olika yrkesetiska/moraliska förhållningssätt. Moment 3: Nya medier (7,5 hp) New media Innehåll: Kursen syftar till att ge studenten en övergripande bild av modern medieteknologi och dess kulturella applikationer och implikationer. De “nya mediernas” utveckling och funktion diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya medieteorier. Framför allt studeras de nya sociala mediernas påverkan och funktion för organisationers interna och externa kommunikation. Förväntade studieresultat: För godkänd kurs ska studenten - kunna redogöra övergripande för, och kritiskt förhålla sig till, mediernas tekniska och mjukvarumässiga utveckling de senaste fem åren, - kunna redogöra för nya medieinnovationers påverkan och funktion för en fritt vald organisations interna och externa kommunikation, - kunna redogöra för och diskutera betydelsen av sub- och populärkulturella fenomen som uppstått i och med de nya medierna, - kunna självständigt söka information om nya tekniker och medieformer, samt - i tal och skrift kunna presentera deras sub- såväl som populärkulturella betydelse såväl som - använda ett eller flera av de instrument som den nya tekniken erbjuder för att presentera en vetenskaplig studie.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter dels genom hemtentamina. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan i vissa fall restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

Moment 1 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Organisationers kommunikation, PR och samhälle”, 15 hp, kurskod 1KO007 (tidigare KOMA41). Moment 2 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Mediejuridik och -etik” 7,5 hp, kurskod 1KO008 (tidigare KOMA42).

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före respektive kursmoment. Moment 1: Strategisk kommunikation II (15 hp)

Skandalenes markedsplass : politikk, moral og mediedrev
Pollack Ester, Allern Sigurdd 1946-
Bergen : Fagbokforl. : 2009 : 225 s. :
ISBN: 978-82-450-0847-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Bakka, Jørgen Frode; Fivelsdal, Egil & Lindkvist, Lars (2006). Organisationsteori: struktur, kultur, processer 5., [rev. och utök.] uppl. Malmö : Liber ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Larsåke (2005) Opinionsmakarna, en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur. Manning, Paul (2001) News and news sources, a critical introduction. London: Sage. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber. McNair, Brian (2007) An Introduction to Political Communication. London: Routledge. Miller, Catherine (2006) Organizational communication, approaches and processes. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth. Referenslitteratur: Cutlip, Scott M mfl (2002): Effective Public Relations. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall. Larsson, Larsåke (2005): Upplysning och propaganda, utvecklingen av svensk PR och information. Lund: Studentlitteratur. Karaszi, Peter (2004): Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR. Moment 2: Mediejuridik och -etik (7,5 hp) Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur. Olsson, Anders R (2009): Yttrandefrihet och tryckfrihet: handbok för journalister. Stockholm: Prisma. Sefastsson, Trond (1999): Offentlighetsprincipen i praktiken. Stockholm: Arena. Spelregler för press, radio och TV (www.po.se). Anvisade texter och aktuella länkar tillkommer på lärares anvisning. Referenslitteratur: Edmar Forsman, Malin (2001): Internetpublicering: en juridisk vägledning. Stockholm: Nordstedts juridik. Lilieroth, Lennart (2000): Sekretess: handbok om sekretesslagstiftningen. Stockholm: Bruun Läromedel. Strömberg, Håkan (2003): Handlingsoffentlighet och sekretess. Lund: Studentlitteratur. Sveriges rikes lag. Moment 3: Nya medier (7,5 hp) Digitala artiklar, webplatser och dokument.