"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2012-06-25

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Framför allt behandlas frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation och samhälle, samt juridiska och etiska normer på medieområdet. Därutöver ska den studerande under kursen utveckla och fördjupa sina kunskaper i att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår moment enligt nedan:

Moment 1. Strategisk kommunikation II (6,0 hp)
Communication Management II
Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Momentet ger en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och PR.

Moment 2. Strategisk kommunikation III (6,0 hp)
Communication Management III
Se moment 1.

Moment 3. Case (3,0 hp)
Case
Momentet består av ett case-arbete där kunskaper från tidigare moment och kurser appliceras i en mindre undersökning.

Moment 4. Mediejuridik och -etik (7,5 hp)
Media, Law and Ethics
Kursmomentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv, med vissa internationella jämförelser.

Moment 5. Nya medier (7,5 hp)
New media
Kursen syftar till att ge studenten en övergripande bild av modern medieteknologi och dess kulturella applikationer och implikationer. De “nya mediernas” utveckling och funktion diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya medieteorier. Framför allt studeras de nya sociala medierna som resurs och som medel för påverkan och som funktion för organisationers kommunikation.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten

  • kunna beskriva och förklara hur olika typer av organisationskulturer kan uppstå och användas,
  • kunna redogöra för olika former av intern och extern organisationskommunikation,
  • känna till och kunna diskutera olika teoretiska förhållningssätt inom de vetenskapliga fälten organisationsteori, organisationskommunikation och public relations,
  • visa god kunskap om vad strategisk kommunikation innebär och hur det kan tillämpas,
  • visa förståelse för betydelsen av olika ledarskapsfunktioner och roller inom organisationer,
  • visa god kunskap om och kunna tillämpa gällande lagar om medieverksamhet och informationsspridning, och
  • visa god kunskap om etiska perspektiv på mediernas roll i samhället och om yrkesetiska regler på området.
  • visa förmåga att självständigt förbereda, och aktivt delta vid, seminarietillfällen.
  • uppvisa god förmåga att förhålla sig analytiskt till språk, text och bild,
  • visa utveckling av sina färdigheter i språk-, text- och bildframställning både muntligt, skriftligt och med tekniska/digitala hjälpmedel,
  • visa förmåga att implementera nya/sociala medier efter olika organisationers behov och kommunikationsmedel, och
  • visa förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap kring strategisk kommunikation i verklighetsnära situationer (case-studier).
  • visa förmåga att göra juridiska och etiska överväganden i informations- och kommunikationsarbete.

För godkänt moment 1 och 2 skall studenten kunna

  • beskriva organisationers strukturer samt olika former av intern och extern kommunikation,
  • beskriva och diskutera organisationers olika roller i samhället,
  • redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet,
  • förklara sambandet mellan samhället och förutsättningarna för kommunikation,
  • redogöra för och förklara olika teorier om organisationers kommunikation,
  • förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära,
  • identifiera olika organisationskulturer,
  • identifiera olika former av intern och extern kommunikation,
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer

För godkänt moment 3 skall studenten kunna

  • presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt och anpassa presentationerna till specifika målgrupper
  • visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik

För godkänt moment 4 skall studenten kunna

  • uppvisa övergripande kunskaper om framför allt svensk lagstiftning gällande yttrande- och tryckfrihet, sekretess samt upphovsrätt,
  • beskriva innebörden i offentlighetsprincipen och hur den förhåller sig till internationell offentlighetslagstiftning, med betoning på EU,
  • redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet,
  • tillämpa grundläggande kunskaper om regelverk gällande bild-, text-, och upphovsrättsfrågor,
  • redogöra för de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige, med vissa internationella utblickar och jämförelser,
  • tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet,
  • identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet,
  • identifiera situationer där principer om öppenhet och offentlighet krockar med personlig integritet och kunna argumentera för olika förhållningssätt,
  • tillämpa de etiska spelreglerna för press, radio och TV i relation till konkreta fallbeskrivningar
  • diskutera och försvara eller kritisera olika yrkesetiska/moraliska förhållningssätt.

För godkänt moment 5 skall studenten kunna

  • redogöra övergripande för de förändrade villkor och möjligheter som utvecklingen inom digitala medier under de senaste fem åren har inneburit
  • redogöra för nya medieinnovationers påverkan och funktion för organisationers kommunikation
  • redogöra och diskutera betydelsen av sub- och populärkulturella fenomen som uppstått i och med de nya medierna
  • kritiskt reflektera över hur sociala identiteter betingade av exempelvis klass och etnicitet spelar roll för användningen av sociala medier
  • självständigt söka ny information om nya applikationer och i tal och skrift kunna presentera deras betydelse
  • tillämpa ett eller flera av de instrument som den nya tekniken erbjuder och kritiskt kunna reflektera över deras roll i relation till strategisk kommunikation
  • problematisera hur ägarskapsrelationer och rättighetsförhållanden får konsekvenser för sociala mediers användning

Behörighetskrav

Univ: Journalistik, medier och kommunikation A och B (eller motsvarande kunskaper). Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/

Vid moment 1, 2, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Vid moment 3 ges betygen Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt minst 19,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

Moment 1 och 2 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Organisationers kommunikation, PR och samhälle”, 15 hp, kurskod 1KO007 (tidigare KOMA41). Moment 4 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen ”Mediejuridik och -etik” 7,5 hp, kurskod 1KO008 (tidigare KOMA42).

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före respektive kursmoment.

Moment 1: Strategisk kommunikation II (6,0 hp)

Organisationsteori : struktur, kultur, processer
Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
5., rev. och aktualiserade uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 320 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07775-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03695-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation & organisation
Heide Matsd 1968-, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Clarén Anna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-07335-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
ISBN: 91-44-03688-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Manning Paul
News and news sources : a critical introduction
London ;a Thousand Oaks, Calif. : Sage : 2001 : xi, 251 s. :
ISBN: 0-7619-5796-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McNair Briand 1959-
An introduction to political communication
4. ed. : London ;a New York : Routledge : 2007 : xvii, 222 s. :
ISBN: 0-415-41070-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
5. ed : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : cop. 2009 : xvii, 318 s. :
ISBN: 978-0-495-56581-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skandalenes markedsplass : politikk, moral og mediedrev
Pollack Ester, Allern Sigurdd 1946-
Bergen : Fagbokforl. : 2009 : 225 s. :
ISBN: 978-82-450-0847-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Cutlip & Center's effective public relations
Cutlip Scott M., Center Allen H., Broom Glen M.
10. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall/Pearson Education International : cop. 2009 : 504 s. :
ISBN: 978-0-13-814566-8 (International ed. : pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
ISBN: 91-44-03687-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Karaszi Peter
Stora PR-boken
Stockholm : Prime PR : 2004 : 320, [16] s. :
ISBN: 91-631-4182-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Strategisk kommunikation III (6 hp)

Se moment 1

Moment 3: Case (3,0 hp)

Litteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.

Moment 4: Mediejuridik och -etik (7,5 hp)

Carlén-Wendels Thomas
Upphovsrätt i reklam och media
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-02957-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Anders R.
Yttrandefrihet & tryckfrihet : handbok för journalister
6., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
ISBN: 978-91-44-05676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sefastsson Trond
Offentlighetsprincipen i praktiken
2., omarb. uppl. : Stockholm : Arena : 1999 : 179, [1] s. :
ISBN: 91-7843-143-3 ; 254:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Spelregler för press, TV, radio
17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.po.se

Anvisade texter och aktuella länkar tillkommer på lärares anvisning.

Referenslitteratur

Edmar Forsman Malin
Internetpublicering : en juridisk vägledning
3. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2001 : 178 s. :
ISBN: 91-39-00761-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Lillieroth Lennart
Sekretess! : en handbok om sekretesslagstiftningen
15. uppl. : Stockholm : Bruun : [2002] : [4] s., s. 7-79 :
ISBN: 91-86346-28-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Handlingsoffentlighet och sekretess
Strömberg Håkan, Lundell Bengt
11., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-05874-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5: Nya medier (7,5 hp)

Digitala artiklar, webplatser och dokument.