"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Framför allt behandlas frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation och samhälle, samt juridiska och etiska normer på medieområdet. Därutöver ska den studerande under kursen utveckla och fördjupa sina kunskaper i att analysera, skapa och producera text och bild. I kursen ingår momenten Organisationers kommunikation, PR och samhälle, Mediejuridik och -etik samt Språk, text och form II. Moment 1: Strategisk kommunikation II: Organisationers kommunikation, PR och samhälle (15 hp) Communication Management II: Organization, Public Relations and Society Innehåll Centralt i momentet är hur kommunikation sker mellan organisationer och samhälle, inom organisationer samt mellan organisationer. Momentet ger en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och PR. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment skall studenten kunna Kunskap och förståelse - beskriva organisationers strukturer samt olika former av intern och extern kommunikation - beskriva och diskutera organisationers olika roller i samhället - redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet - förklara sambandet mellan samhället och förutsättningarna för kommunikation - redogöra för och förklara olika teorier om organisationers kommunikation - förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära Färdigheter och förmåga - identifiera olika organisationskulturer - identifiera olika former av intern och extern kommunikation - identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i organisationer - visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen Moment 2: Mediejuridik och -etik (7,5 hp) Media, Law and Ethics Innehåll Momentet behandlar olika aspekter av informations- och kommunikationsarbete ur ett juridisk och etiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på rättigheter och skyldigheter i kommunikationen mellan myndigheter, medier och allmänhet. Kursen innefattar teoretiska och empiriska studier rörande relevant lagstiftning främst ur ett nationellt perspektiv, med vissa internationella jämförelser. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna Kunskap och förståelse - visa övergripande kunskaper om fr a svensk lagstiftning gällande yttrande- och tryckfrihet, sekretess samt upphovsrätt, - beskriva innebörden i offentlighetsprincipen och hur den förhåller sig till internationell offentlighetslagstiftning, med betoning på EU, - redogöra för vilka lagar som reglerar informations- och kommunikationsarbete samt journalistisk och publicistisk verksamhet, - tillämpa grundläggande kunskaper om regelverk gällande bild-, text-, copyright- och upphovsfrågor, - redogöra för de etiska regler som tillämpas av massmedierna i Sverige, med vissa internationella utblickar och jämförelser, Färdighet och förmåga - tillämpa kunskaper om upphovsrätt samt om de rättigheter och skyldigheter som gäller i kontakterna mellan journalister (samt allmänhet) och tjänstemän i offentlig verksamhet, - identifiera etiska problem i journalistisk verksamhet, Värderingsförmåga och förhållningssätt - identifiera situationer där principer om öppenhet och offentlighet krockar med personlig integritet och kunna argumentera för olika förhållningssätt, - tillämpa de etiska spelreglerna för press, radio och TV i relation till konkreta fallbeskrivningar, och - diskutera och försvara eller kritisera olika yrkesetiska/moraliska förhållningssätt. Moment 3: Språk, text och form II (7,5 hp) Language, Text and Form II Innehåll Kursmomentets övergripande mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper i text- och bildanalys och utveckla sina tekniska och praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning, layout och trycksaksframställning. I kursen ingår teoretisk och praktisk undervisning i exempelvis språk och textproduktion, typografi, visuell kommunikation, trycksaksproduktion, samt aktuella program för digital produktion och presentation. Kursen är upplagd som ett "case". Med vägledning av föreläsningar och seminarier ska studenterna, med utgångspunkt i existerande grafiska profiler, formge en informativ och övertygande informationsprodukt riktad till olika målgrupper. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten kunna Kunskap och förståelse - visa goda kunskaper om retoriska principer och andra språkliga redskap användbara för såväl textanalys som textproduktion, - visa goda kunskaper i bildanalys, exempelvis bildsemiotik, - förstå och redogöra för principerna för typografi, formgivning och bildspråk utifrån syfte och målgrupp, - redogöra för teniska krav från tryckeri för bild- och texthantering, och - känna till den produktionstekniska arbetsgången, Färdighet och förmåga - tillämpa sina teoretiska och tekniska kunskaper vid utformningen av en trycksak och en digital presentation, d v s: - självständigt skriva och utforma en intresseväckande, korrekt och informativ text i informationssammanhang, - välja typ av formgivning och bildspråk utifrån vilket budskap som ska förmedlas och till vilken tänkt målgrupp, - välja och använda program lämpliga för formgivning av framställning av original, för såväl tryck som digital presentation, och - ha beställarkompetens för trycksaksproduktion. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa vilja och förmåga att förhålla sig reflexivt och analytiskt till såväl andras informations- och kommunikationsinsatser som till egna texter och formgivna produkter, och - visa förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik med syfte att utveckla den egna och andras förmåga att använda språk, bild och grafik m m på ändamålsenliga sätt.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - kunna beskriva och förklara hur olika typer av organisationskulturer kan uppstå och användas - kunna redogöra för olika former av intern och extern organisationskommunikation - känna till och kunna diskutera olika teoretiska förhållningssätt inom de vetenskapliga fälten organisationsteori, organisationskommunikation och public relations - visa god kunskap om vad strategisk kommunikation innebär - kunna beskriva och förklara vad ett integrerat synsätt på kommunikation kan innebära - visa förståelse för hur ett integrerat synsätt på kommunikation kan användas - visa förståelse för betydelsen av olika ledarskapsfunktioner och roller inom organisationer - visa god kunskap om och kunna tillämpa gällande lagar om medieverksamhet och informationsspridning - visa god kunskap om etiska perspektiv på mediernas roll i samhället och om yrkesetiska regler på området Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten - uppvisa god förmåga att förhålla sig analytiskt till språk, text och bild, - visa utveckling av sina färdigheter i språk-, text- och bildframställning både muntligt, skriftligt och med tekniska/digitala hjälpmedel, - visa förmåga att anpassa sina färdigheter i språk, text och bild efter olika organisationers behov och kommunikationsmedel, och - visa förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap kring strategisk kommunikation i verklighetsnära situationer (case-studier). Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten - visa förmåga att göra juridiska och etiska överväganden i informations- och kommunikationsarbete

Behörighetskrav

Univ: Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap termin 1 och 2 eller motsvarande kunskaper. Högst 7,5 hp från B-nivån kan vara oavslutade vid kursstart.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, fall-studier, gruppövningar, seminarier och handledning. Under kursen sker exkursioner och arbetsplatsbesök. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter dels genom hemtentamina. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

Moment 1 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen "Organisationers kommunikation, PR och samhälle", 15 hp, kurskod 1KO007 (tidigare KOMA41). Moment 2 kan ej läsas av student som tidigare läst kursen "Mediejuridik och -etik" 7,5 hp, kurskod 1KO008 (tidigare KOMA42). Moment 3 kan ej läsas av student som tidigare har läst kursen "Analys och skapande II" 7,5 hp, kurskod 1KO021.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Moment 1: Strategisk kommunikation II: Organisationers kommunikation, PR och samhälle (15 hp)

    Organisationsteori : struktur, kultur, processer
    Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
    5., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2006 : 320 s. :
    ISBN: 9789147077755
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson, Larsåke (2005) Opinionsmakarna, en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur Manning, Paul (2001) News and news sources, a critical introduction. London: Sage Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber McNair, Brian (2003) An Introduction to Political Communication. London: Miller, Catherine (2006) Organizational communication, approaches and processes. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth Nilsson, Karl-Ola & Runsiö, Fredrik (2005) Mediedrev: Så överlever du. Stockholm: Blue Publishing. Referenslitteratur: Cutlip, Scott M mfl (2002): Effective Public Relations. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall Czarniawska, Barbara (2005) En teori om organisering. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Larsåke (2005): Upplysning och propaganda, utvecklingen av svensk PR och information. Lund: Studentlitteratur Karaszi, Peter (2004): Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR Tourish, Dennis & Hargie, Owen. (2004) Key Issues in Organizational Communication. London: Routledge Moment 2: Mediejuridik och etik (7,5 hp) Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur. Olsson, Anders R (2006): Yttrandefrihet och tryckfrihet: handbok för journalister. Stockholm: Prisma Sefastsson, Trond (1999): Offentlighetsprincipen i praktiken. Stockholm: Arena Spelregler för press, radio och TV (1997 eller senare upplaga) Pressens samarbetsnämnd. Stockholm: Tidningsutgivarnas service. Anvisade texter och aktuella länkar tillkommer på lärares anvisning. Referenslitteratur: Edmar Forsman, Malin (2001): Internetpublicering: en juridisk vägledning. Stockholm: Nordstedts juridik Lilieroth, Lennart (2000): Sekretess: handbok om sekretesslagstiftningen. Stockholm: Bruun Läromedel. Strömberg, Håkan (2003): Handlingsoffentlighet och sekretess. Lund: Studentlitteratur. Sveriges rikes lag. Moment 3: Text, bild och form II (7,5 hp) Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. 5:e rev. uppl. Stockholm: Carlssons förlag. Hellmark, Christer (2004) Typografisk handbok. 5:e uppl. Stockholm: Ordfront. Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter kan tillkomma Referenslitteratur/extraläsning: Berndal, Bo (1990) Typiskt typografiskt. Stockholm: Fischer. Johansson, Kaj m fl (2001) Grafisk kokbok 2.0. Stockholm: Arena. (Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före respektive kursmoment).

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Moment 1: Strategisk kommunikation II: Organisationers kommunikation, PR och samhälle (15 hp)

    Organisationsteori : struktur, kultur, processer
    Bakka Jørgen Frode, Fivelsdal Egil, Lindkvist Lars
    5., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2006 : 320 s. :
    ISBN: 9789147077755
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson, Larsåke (2005) Opinionsmakarna, en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur Manning, Paul (2001) News and news sources, a critical introduction. London: Sage Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber McNair, Brian (2003): An Introduction to Political Communication. London: Miller, Catherine (2006) Organizational communication, approaches and processes. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth Nilsson, Karl-Ola & Runsiö, Fredrik 2005: Mediedrev: Så överlever du. Stockholm: Blue Publishing. Referenslitteratur: Cutlip, Scott M mfl (2002): Effective Public Relations. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall Czarniawska, Barbara (2005) En teori om organisering. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Larsåke (2005): Upplysning och propaganda, utvecklingen av svensk PR och information. Lund: Studentlitteratur Karaszi, Peter (2004): Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR Tourish, Dennis & Hargie, Owen. (2004) Key Issues in Organizational Communication. London: Routledge Moment 2: Mediejuridik och -etik (7,5 hp) Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur. Olsson, Anders R (2003): Yttrandefrihet och tryckfrihet: handbok för journalister. Stockholm: Prisma Spelregler för press, radio och TV (1997) Pressens samarbetsnämnd. Stockholm: Tidningsutgivarnas service. Kompendier* Aktuella länkar om specifika case/lagstiftning samt artiklar tillkommer på lärares anvisning. Referenslitteratur: Edmar Forsman, Malin (2001): Internetpublicering: en juridisk vägledning. Stockholm: Nordstedts juridik Lilieroth, Lennart (2000): Sekretess: handbok om sekretesslagstiftningen. Stockholm: Bruun Läromedel. Sefastsson, Trond (1999): Offentlighetsprincipen i praktiken. Stockholm: Arena Strömberg, Håkan (2003): Handlingsoffentlighet och sekretess. Lund: Studentlitteratur. Sveriges rikes lag Moment 3: Språk, text och bild II (7,5 hp) Berndal, Bo (1990): Typiskt typografiskt. Stockholm: Fischer Bergström, Bo (1999): Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Johansson, Kaj mfl (2001): Grafisk kokbok 2.0. Stockholm: Arena Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Litteratur om skriftliga framställningar tillkommer på lärares anvisning. Referenslitteratur Atkinson, Cliff (2006) Informera, inspirera och motivera med PowerPoint. Sundbyberg: Pagina förlag. * Köpes på institutionen