"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk kommunikation, 30 hp

Engelskt namn: Communication Management

Denna kursplan gäller: 2019-09-02 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2019-02-18

Innehåll

Kursen syftar till specialinriktade, såväl teoretiska som praktiska, kunskaper i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Kursen behandlar framför allt frågor om förhållandet mellan organisation, kommunikation, medier och samhälle samt praktisk tillämpning och juridiska regler för medieproduktioner. Vidare ingår metoder och teorier för att analysera och förstå digitala medier. Kursen utgör termin 3 på Programmet för strategisk kommunikation. Kursen kan läsas som valbar kurs under termin 3 för Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår fem moduler enligt nedan:
 
Modul 1 Organisationskommunikation (7,5 hp)
Organisational Communication
Modulens mål är att ge en teoretisk bas i organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Centralt i modulen  är  kommunikation som sker inom organisationer samt mellan organisationer och samhälle.
 
Modul 2. Omvärldsbevakning (3 hp)
Media Monitoring
Modulen ger en introduktion till metoder för omvärldsbevakning inom medie- och informationssektorn. Kursmodulen ska ge en inblick i hur branschen jobbar med digitala metoder för datainsamling, belysa vikten av källkritik och ge en grundläggande förståelse för mediebevakning. Under modulen läses också en aktuell bok som berör en mediebransch i förändring.
 
Modul 3. Presentationsteknik (4,5 hp)
The Presentation
Under modulen prövar studenten olika typer av presentationsteknik som involverar ljud, och muntliga presentationer. Särskilt fokus läggs på upphovsrättigheter och skyldigheter vad gäller ljud och bildproduktion.
 
Modul 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
Communication Management: PR
Under modulen behandlas olika aspekter av public relations (PR), med fokus på mediehantering. I både teori och praktik behandlas hur PR kan förstås både utifrån en organisations interna förhållanden som utifrån det omgivande samhället.
 
Modul 5. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Modulen syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former.

Förväntade studieresultat

Under hela kursen prövas att studenten kan:

  • identifiera och kritiskt granska hur skillnader i organisationskulturer, digitala och juridiska strukturer och samhällskontext påverkar organisationers kommunikation.
  • visa förmåga att självständigt förbereda och aktivt delta vid seminarietillfällen, samt att ge och ta konstruktiv kritik.
  • ta ansvar för egna och andras insatser i grupprojekt.
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem, samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
  • visa grundläggande färdigheter i muntlig framställning, både med och utan tekniska/digitala hjälpmedel.
  • visa förmåga att skriva korrekt svenska, utan otydligheter och språkfel. 

Modul 1. Organisationskommunikation (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:

  • redogöra för, och diskutera, olika teorier om organisationers kommunikation och kommunikation i förändringsprocesser.
  • beskriva och diskutera organisationers kulturer, strukturer, ledarskap samt roller i samhället.
  • identifiera och kritiskt granska organisationers interna kommunikation
  • analysera och skapa kommunikationsplaner.
  • visa förmåga att identifiera, formulera, analysera, diskutera och lösa problem rörande den interna kommunikationens betydelse för organisationskulturer.
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i statliga organisationer.

Modul 2. Omvärldsbevakning (3,0 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:

  • redogöra för, och visa förståelse av, digitala och analoga verktyg för datainsamling som används inom omvärldsbevakningbranschen.
  • kunna sammanfatta och muntligt presentera analyser av insamlad data samt visa på en källkritisk medvetenhet. 

Modul 3. Presentationsteknik (4,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:

  • redogöra för de grundläggande tekniska kraven för att producera en podcast
  • definiera, planera och genomföra inspelningar av olika podd-genrer .
  • redogöra för de grundläggande tekniska och estetiska kraven att genomföra en publik presentation
  • planera och genomföra muntliga och visuella presentationer av olika längd och komplexitet.
  • redogöra för svensk lag om upphovsrätt i digitala medier.

Modul 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:

  • visa förmåga att praktisk tillämpa olika verktyg för mediehantering (news management),
  • visa förmåga att muntligt, skriftligt och visuellt formulera underlag för journalistiska produkter,
  • redogöra för och förklara PR:s placering i det strategiska kommunikationsfältet,
  • identifiera olika former av extern kommunikation,
  • uppvisa förståelse för hur en organisations kommunikation möjliggörs och begränsas av såväl interna villkor som av förhållanden i omgivande samhälle,
  • identifiera och diskutera olika kommunikatörsroller i privata organisationer.

Modul 5. Digitala medier (7,5 hp)
För godkänd modul skall studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över digitala mediers betydelse för kunskapsproduktion hos olika grupper i samhället,
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna redogöra för deras betydelser,

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat på termin 1 och 2 på Programmet för strategisk kommunikation (HGSTR) eller programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin. B-uppsatsen ska vara godkänd.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen består av föreläsningar, gruppövningar, case, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
 
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum

Examination

Varje enskild modul examineras fortlöpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. Dessa består mer specifikt av hemskrivningar, skriftliga rapporter, muntliga seminarier, muntliga och visuella redovisningar, ljudinspelningar, datorlaborationer samt rollspel.
 
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betygsomdöme kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt. Komplettering av examinationen kommer anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och sker inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har denne rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för  en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund  av funktionsnedsättning.  Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov.  Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
 
 
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
 
På modul 1, 4 och 5 ges betygsomdömena Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). På modul  2 och 3 ges betygsomdömet Godkänd (G) och Underkänd (U).
 
För att bli godkänd på respektive modul krävs minst betygsomdömet godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på modulen. Omdömet prövas individuellt och sätts av examinator.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygsomdömena från de olika modulerna. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moduler är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på sammanlagt minst 15 hp.
 
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess moduler upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje modul. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetens Dekan begära annan examinator.
 
Under kursen tillämpas nolltolerans mot fusk och plagiat.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i en examen tillsammans med någon av kurserna 1KO007 (tidigare KOMA41) Organisationers kommunikation, PR och samhälle 15 hp eller eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 36

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Modul 1: Organisationskommunikation (7,5 hp)

Kommunikation i förändringsprocesser
Johansson Catrin, Heide Mats
1. Uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 237 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08885-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Katherine
Organizational communication : approaches and processes
6. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning : cop. 2012 : xvi, 320 s. :
ISBN: 1-111-34541-4 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Modul 2. Omvärdsbevakning (3,0hp)

Klenell Johannes
Det fria ordet : roman
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2017] : 316 sidor :
ISBN: 978-91-27-15195-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar

Modul 3: Mediejuridik och -etik (4,5 hp)

Olsson Henry
Copyright : svensk och internationell upphovsrätt
Tionde upplagan : Stockholm : Norstedts juridik AB : [2018] : 436 sidor :
ISBN: 9789139020875
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Modul 4. Strategisk kommunikation: PR (7,5 hp)

The Routledge handbook of strategic communication
Holtzhausen Derina Rhoda., Zerfass Ansgar
Abingdon, Oxon : Routledge : 2015 : xxiv, 596 pages :
ISBN: 978-0-415-53001-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modul 5: Digitala medier (7,5 hp)

Spridbar media : att skapa värde och mening i en nätverkad kultur
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua
Göteborg : Daidalos : 2014 : 380 s. :
ISBN: 9789171734280
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Tobias
Producing the internet : critical perspectives of social media
Göteborg : Nordicom : 2013 : 259 s. :
ISBN: 9789186523596
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner som pdf från Nordicoms hemsida.

Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Carlsson Eric, Nilsson Bo, Lindgren Simon
Göteborg : Daidalos : [2015] : 213 sidor :
ISBN: 9789171734570
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.